Pircēja ceļš ir sastāvdaļa no tā ko darām ikdienā. Iepriekšējos rakstos atļāvāmies skaļi apgalvot, ka zinām to, kas ir Virālais mārketings un skaidrot to, ka Video ir tikai satura forma, nevis mārketings. To visu darījām balstoties uz mūsu ikdienas darbu, kas ir pircēja ceļa konstruēšana. Šī termina pamatā ir klienta pieredze kuru 1898. gadā aprakstīja Elias St. Elmo Luis (1872 -1942), liekot pamatu AIDA pārdošanas piltuvei. Digitālajā pasaulē ir ļoti svarīgi tas, kā šī pieredze tiek konstruēta.
Digitālais mārketings pretstatā tradicionālajam mārketingam
Tradicionālajā mārketingā pastāvēja divas tā formas: (1) pasīvais un (2) agresīvais. Pasīvais mārketings lielākoties balstījās uz lieliem reklāmas un sabiedrisko attiecību izdevumiem. Drukātajiem bukletiem, vides reklāmu un dārgiem raidlaikiem TV un radio. Galvenā ideja – tērēt līdzekļus, lai ar salīdzinoši nelielu pārdošanas komandu iegūtu klientu plūsmu. Tam pretējs ir agresīvais mārketings. Tajā nauda tika ieguldīta pārdevēju kolektīvā, kas nodarbojās ar tiešo pārdošanu. Pārdevēji atrada klientu, veica pārdošanu un uzturēja attiecības ar to, nodrošinot atkārtotus pirkumus. Pirmo variantu biežāk izmantoja mazumtirdzniecībā, bet otro B2B sektorā.
Digitalizācija pilnībā mainīja mārketingu, bet galvenokārt tieši mazumtirdzniecības un pakalpojumu sektorā, jo digitālie kanāli piedāvā augstāku efektivitāti, zemākas izmaksas un precīzāku monitoringu mārketinga procesam, bet pats svarīgākais – tā elementus var daudz efektīvāk savirknēt veidojot klienta pieredzi. Tieši ši pieredzes veidošana arī ir pircēja ceļa konstruēšana.
Kas ir pircēja ceļš?
Pircēja ceļš būtība ir saskares punkti dažādās AIDA piltuves fāzēs. Svarīgi ir savienot vēstījumus ar piltuves fāzēm un izvietot iespējamajos saskares punktos. (Apskatiet titul attēlu) Tad, kad jūs izejat teorētiski visu pircēja ceļu no atpazīšanas fāzes līdz atkārtotam pirkumam, esat izvēlējušies saskares punktus, sagatavojuši satura formas un aprēķinājuši budžetu, esat ieguvuši reālu mārketinga plānu. Būtībā, pircēja ceļa konstruēšana nav nekas cits kā mārketinga stratēģija.
Pircēja ceļa konstruēšana ar pastaigas elementiem
Ikviens mārketeris zina par Pārdošanas piltuves eksistenci un pat iespējamās sastāvdaļu variācijas tai, bet izpratne par iespējamo klienta pieredzes konstruēšanu piemīt ne kuram katram. Lai būtu šī pieredze, ir nepieciešama precīza izpratne par dažādu digitālā mārketinga rīku pielietojumu attiecīgajā posmā, atbilstoša satura veidošanu un pārejas veidošanu uz nākamo posmu. Digitālajā pasaulē ir radušies tik daudz rīku, ka pircēja ceļa konstruēšana pieļauj sava veida virtuālas pastaigas procesu no viena satura pie otra, līdz klients pieņem atbilstošu lēmumu.
Piemēram, mūsu aprakstītais Rīgas Mākslas un mediju tehnikuma veiksmes stāsts ir veidots tieši balstoties uz noteiktu pircēja ceļa arhitektūru. Tika ņemtas vērā iepriekšējās iestrādes. Savienoti ārpus tikla un tīkla pasākumi līdu vākšanai. Atlasītas mērķauditorijas un veidotas zīmolu, produktu un re-mārketinga kampaņas. Organizētas e-pastu izsūtnes un pat SMS kampaņas. Nemitīgi analizēti dati un veiktas korekcijas. Tas viss rezultējās ar aprakstīto panākumu – 31% mazāki izdevumi, 32% pieteikumu pieaugums.
Kas jāņem vērā konstruējot pircēja pieredzi
Pircēja pieredze tik tiešām ir konstruējama. Mārketeris vai mārketeru komanda var būt šīs pieredzes arhitekti. Lai to paveiktu, pamatā ir nepieciešamas divas lietas:
- Tehniskās zināšanas par digitālā mārketinga rīkiem
- Teorētiskās zināšanas par pircēja uzvedību
Tehniskās zināšanas ir tās, kas saistās ar digitālā mārketinga rīku vadības paneļu lietošanas prasmi, reālu kampaņu konstruēšanu utt. Tās varbūt ir tehniski ietilpīgas zināšanas, bet savā būtībā ir viegli apgūstamas. Sarežģītāk ir ar zināšanām par pircēja uzvedību, kas palīdz veidot gan saturu kampaņām, gan virknēt tās vienu pēc otras. Tur ir ierindojama gan vizuālā komunikācija, gan komunikācijas teorijas vispār, psiholoģija, paaudžu teorijas un daudzas citas. Tieši tās ļauj maksimāli izmantot tehniskās zināšanas un panākt augstu efektivitāti pircēja ceļa konstrukcijai, kas ir mūsu ikdiena.
Izmantojam paaudžu teoriju
Pircēja ceļa konstruēšana balstās precīzā mērķauditorijas atlasē un vēstījumu pielāgošana. Tiek ņemti vēra kanāli un platformas, kur iespējams sastapt mērķauditoriju. To visu mums palīdz risināt paaudžu teorija. Neskatoties uz to, ka pasaulē daudz tiek runāts par paaudžu teoriju un arī šad tad Latvija parādās informācija, tā joprojām šķiet netiek plaši izmantota. Protams, mēs izmantojam arī algoritmus un skriptus, lai tehniski segmentētu auditorijas, bet ja mēs runājam par to pircēja ceļa sastāvdaļu, kura notiek platformu izvēle, un satura veidošana, tad paaudžu teorija ir neaizstājama. Jo tā spēj skaidrot uztveres atšķirības starp paaudzēm. Līdz ar to, ar tās palīdzību var uzbūvēt atšķirīgus vēstījumus dažādām patērētāju vecuma grupām.
Vai tagad zināt, kā tiek veikta Pircēja ceļa konstruēšana?
Ceram, ka esam jums snieguši noderīgus padomus par to, kā uzbūvēt pircēja ceļu. Mums ir svarīgi sniegt jums noderīgu saturu, tādēļ droši rakstiet komentāros par tēmām, kas varētu interesēt nākotnē. Ja uzskatāt, ka šis teksts bija noderīgs jums un var būt vērtīgs arī citiem, padalieties ar to. Savukārt, ja netiekat galā ar Pircēja ceļa konstruēšanu vai digitāla mārketinga stratēģija, labprāt jums palīdzēsim ar konsultācijām un draudzīgu plecu. Jums atliek vien sazināties ar mums!