Tā rīkojamies, jo ticam, ka tikai mīlestībā uzaugušam zīmolam cilvēki uzsauc “Latvija Var!”, un mēs ticam, ka tā “Var”.
Atrodamies Ziepniekalnā, bet tik un tā Rīgā.
Adrese: Šautuves iela 6, Rīga, LV-1004
Telefona nummurs: Zvani + 371 28619776
E-pasts: arno@agentura-zile.lv
Copyright © Aģentūra Zīle 2017.g.
Arno Marnica uzstāšanās Mārketinga Shake 2021: SEO, kas nebūs vairs tāds, kāds tas bija.
Augusta sākumā norisnājās Mārketinga Shake 2021. Tajā uzstājās aŗī mūsu uzņēmuma digitālo projektu vadītājs Arno Marnics ar tēmu: SEO, kas nebūs vairs tāds, kāds tas bija. Šo rakstu pamatā veido uzstāšanās materiāli, kas tika gatavoti prezentācijas vajadzībām. Ja jūs interesē SEO jautājumi, aicinām lasīt un iepazīties ar pašu aktuālāko informāciju uz 2021. gada augusta sākumu.
Google meklētāja mistika daudziem šķiet kā biedējoša un nesaprotama teritorija. Atrodas kāds, kurš SEO speciālistus pielīdzina viltus ziņu izplatītājiem. Ir tādi, kuri meklētāju pielūdz kā digitālu mistēriju. Tai pašā laikā Google ik gadu izmēģina vairākus simtus algoritma izmaiņu un četras līdz sešas reizes gadā izsludina pamata algoritma atjauninājumus. Iespējams, ir dzirdēts par Google zoodārzu un vēl kādiem multfilmu varoņiem, bet tas nekādi neizskaidro Google algoritma darbību. Tikmēr Google ir sarūpējis kārtējo pamata atjauninājumu ar nosaukumu Core Web Vital, kas Latvijas vietnes provizoriski vajadzēja sasniegt jūnija sākumā. Kādas bija SEO speciālistu gaidas pirms šī algoritma izsludināšnas? Kā šis atjauninājums ietekmē starptautiskas un vietējas mājaslapas? Kādi rīki izmantojami, lai diagnosticētu mājaslapas atbilstību šī atjauninājuma prasībām? Tie ir galvenie jautājumi, uz kuriem tika sniegtas atbildes uzstāšanās laikā.
Meklētājprogrammu organiskais kanāls
Mūsu klientu datu analīze parāda, ka paralēli aktīvai darbībai sociālajos tīklos un apmaksājot reklāmu izvietošanu domēniem ar pieredzi, organiskais apmeklējums ir sākot no 30% līdz pat 74% (izglītības sektorā). Organiskais apmeklējums ir viens no būtiskākajiem kanāliem, kas veido ne tikai apmeklējumu, bet arī sasniedz būtiskāko makro mērķu izpildi – pirkumus un pieteikumus. Tajā pašā mūsu datu apkopojumā ir redzams, ka organiskais apmeklējums pārskata periodā ir nodrošinājis no 33% līdz pat 45% pirkuma mērķu izpildi. Protams, tie nav relevanti dati no pētījumu metodoloģijas viedokļa, jo balstās tikai mūsu klientu datu masīva analīzē, tomēr tie parāda visai skaidru iezīmi, par kuru varat pārliecināties, aplūkojot savus datus. Galvenie secinājumi, kas izriet no minētā datu masīva analīzes, ir tas, ka organiskais apmeklējums veido lielu apmeklējuma plūsmu un šī plūsma nodrošina lielāku makro mērķu izpildi, nekā proporcionāli citi kanāli. Tieši tādēļ arī visu nozaru mārketeri tik ļoti vēlas organiskā apmeklējuma palielināšanu no meklētājprogrammām.
1# mīts. SEO nestrādā
Šī ir viena no interesantākajām pretrunām. Uzņēmēji un mārketeri vēlas palielināt organisko apmeklējumu, bet netic SEO. Optimizācijas jautājumi ir sarežģīti monitorējami tādēļ, ka to rezultāts izpaužas ilgtermiņā. Tas ir līdzīgi kā mikro un makro ekonomika. Mikroekonomikas jautājumi tiek skatīti īsākos pārskata termiņos un ir tuvāki patērētāja kabatai. Makroekonomikas ietekme ir ilgtermiņā un bieži vien patērētājam ar neredzamu korelāciju. Piemēram, Eiropas Centrālā banka izmaina eiro refinansēšanas likmi par 1%p. – kurš tam pievērš uzmanību? Tomēr tas sadārdzina kredīta mēneša maksājumu par 20%. Piena produktu ražotājs nevar vairs ar esošajiem ienākumiem samaksāt par ražošanas telpām un iekārtām, kas ir paņemtas kredītā. Tā rezultātā samazina piena iepirkuma cenas zemniekiem. Zemnieki vairs nevar atļauties tik daudz rūpniecības preču iegādi un citus pakalpojumus. Krītas piena pārdošanas apjomi, kā rezultātā piena ražotājs spiests pacelt arī piena pārdošanas cenas mazumtirdzniecībā. Galvenā problēma ir tā, ka starp refinansēšanas likmes palielināšanu un piena cenas kāpumu veikalā var paiet gads.
Ar mājaslapas optimizāciju ir līdzigi. Dažkārt ir grūti noticēt, kad speciālists saka, ka ir gaidāmas organiskā apmeklējuma problēmas, bet viss iet uz priekšu un tikai uz augšu. Tad pienāk kāds brīdis, kad viss sāk iet uz leju, bet centieni kaut ko glābt nevainagojas ar panākumiem. Galvenā problēma ir sadrumstalots priekšstats par to, kas ir SEO.
2# mīts. Organiskais apmeklējums ir bezmaksas
Latvijā ir visai spēcīgi nostiprinājies mīts, ka organiskais apmeklējums no meklētājprogrammām neko nemaksā. Daudzu uzņēmumu mārketinga budžetos nemaz nav paredzētas izdevumu pozīcijas SEO jautājumu risināšanai. Zināmā mērā to veicina salīdzinoši mazā konkurence Latvijas digitālājā telpā. Ja apskatām lielos tirgus, piemēram, Vāciju, tad tur katrā nozarē ir daudzi simti uzņēmumu, kas nozīmē, ka visiem nemaz nepietiek vietas Google meklētāja 10 rezultātu lapās, bet cīņa par TOP 10 ir ļoti asiņaina. Šādos tirgos vienas URL saites virzīšana var sasniegt 10 līdz 20 000 EUR. Protams, šādos tirgos arī viena šāda saite spēj nodrošināt krietni lielāku ienākumu apgorzījumu. Ar šo vēlos tikai demonstrēt to, ka organiskais kanāls ir ne tikai ienesīgs, bet arī prasa tādus pašus ieguldījumus kā sociālo tīklu mārketings, maksas klikšķi vai baneru reklāma.
Varētu vēl turpināt ar mītu kliedēšanu par SEO, bet atgriezīsimies pie sākotnējā uzstādījuma – “SEO vairs nebūs, kāds bija!”. Atklāšu noslēpumu – SEO ik pa laikam kardināli mainās. Var teikt, ka šis nosaukums ir klikbaits, bet tomēr, kādēļ tas tiešām vairs nebūs tāds, kāds bija?
Priekšvēsture
Viss sākās ar to, ka Google inženieri 2020. gada maijā paziņoja, ka tiek gatavots vērienīgs atjauninājums, kas stāsies spēkā 2021. gada maijā. Tādējādi SEO speciālistiem tika dots laiks veselu gadu strādāt pie uzlabojumiem. Runa ir par Core WEB Vital.
SEO pasaulē sāka runāt par trim jauniem rādītājiem, kuriem turpmāk ir nozīme optimizācijas procesā – LCP, FID, CLS. Īsumā raksturojot visus trīs parametrus, ir jāsaka, ka tie tā vai citādi ir saistīti ar satura parādīšanas un mājaslapas reakcijas laiku. Tas nozīmē, ka turpmāk mājaslapas ielādes ātrumam ir nozīme. Tās ir izmaiņas, kas līdz šim tiešā veidā neietekmēja optimizācijas rādītājus, bet turpmāk ietekmēs. Google tik nopietni gatavojās šī algoritma ieviešanai, ka tika būtiski izmainītas un papildinātas Google Search Console atspoguļotie dati un sadaļas.
Turpmāk LCP, FID un CLS rādītājus var atrast ne tikai Google Page Speed, bet arī Google Search Console. Google ir pieņēmis, ka šie trīs parametri būtiski ietekmē lietotāja uzvedību, u,n tā kā lietotāja uzvedība ir tas, kas ir kļuvis par Google pēdējo gadu tendenci, nosakot optimizāciju, tad kopumā tika prognozēts, ka, atnākot Core Web Vital, notiks tikpat grandiozas izmaiņas SERP pozīcijās, kā tas notika pēc Florida algoritma aktivizēšanas 2003. gada novembrī.
Core Web Vital ieviešana
Iepriekš Google uzskatīja, ka lietotāja uzvedībai draudzīgi bija tādi parametri kā pielāgojums mobilajām lietotnēm, droša pārlūkošana, droša saziņas protokola lietošana, uzmācīgu starpposmu neesamība. Turpmāk šie četri tiek papildināti ar ātru mājaslapas pirmā satura ielādi, ātru interaktivitātes laiku un vizuālo stabilitāti. Kā saprotat, Google bija iecerējis tiešām būtiskas izmaiņas 2021. gada pavasarī. Saliekot visu kopā, šīs izmaiņas būtu pašas vērienīgākās kopš Google pastāvēšanas. Ja pievienojam visam minētajam klāt vēl arī to, ka šobrīd aktīvi notiek pāreja uz Google Analytics 4 un tā nepārtraukta pielāgošana, kas arī vērsta uz lietotāja pierdzes parametru metrikām, tad kopējais izmaiņu apjoms Google meklētāja algoritmu darbībā pat nav apjaušams. Iespējams, to saprotot, arī pats Google atteicās no tik vērienīgu izmaiņu ieviešanas vienā piegājienā, tādēļ Core Web Vital nav vairs viens atjauninājums, bet nozīmīgu atjauninājumu sērija 2021. gada vasarā.
Lai izprastu notiekošo Google algoritmu atjaunināšanā ar skaitļu palīdzību, aplūkosim, kādi atjauninājumi ir bijuši šogad un iepriekš. Pavism kopsummā šī gada septiņos mēnešos ir jau bijuši izsludināti 7 atjaunijājumi. Salīdzinājumam – pa visu 2019. gadu – septiņi, bet 2020. gadā bija tikai četri.
Google meklētāja pamata atjauninājumi 2019. gadā
Google meklētāja pamata atjauninājumi 2020. gadā
Google meklētāja pamata atjauninājumi 2021. gadā
2021. gada Google algoritmu atjauninājumi
Passage Ranks – 10. februārī oficiāli tika izveidots angļu valodas pieprasījumiem ASV. Saskaņā ar Google teikto: “Šīs izmaiņas nenozīmē, ka mēs indeksējam atsevišķus fragmentus neatkarīgi no lapām. Mēs joprojām indeksējam lapas un vērtēšanai ņemam vērā informāciju par veselām lapām. Bet tagad mēs varam vērtēt arī fragmentus no saitēm par papildu ranžēšanas faktoru”
Produktu apskatu atjauninājums – 8. aprīlī. Šis jaunais meklēšanas ranžēšanas algoritmu atjauninājums tika izstrādāts, lai izceltu “produktu pārskatus, kuriem ir kopīga padziļināta izpēte, nevis plānā satura iezīmes, kas vienkārši apkopo virkni produktu.”
3. jūnijā tika aktivizēts 2021. gada jūnija pamata atjauninājums, kas ir Core Web Vital sastāvdaļa. Ieviešot jebkuru galveno atjauninājumu, Google saka, ka šo atjauninājumu pilnīga ieviešana parasti ilgst apmēram vienu līdz divas nedēļas. Šis gads atšķiras ar to, ka šovasar ir 2 galvenie atjauninājumi – jūnijā un jūlijā. Tāpat kā ar jebkuru Google algoritmu atjauninājumu, arī jūsu rangs var paaugstināties, pazemināties vai palikt stabils. Bet, ja jūs ietekmē 2021. gada jūnija galvenais atjauninājums, iespējams, ka ietekme var mainīties ar 2021. gada jūlija galveno atjauninājumu.
Lapas pieredzes atjauninājums stājās spēkā 2021. gada 15. jūnijā. Google paziņoja, ka lapas pieredzes algoritma atjauninājums sāk darboties 15. jūnijā un tiks pabeigts līdz 2021. gada augusta beigām. Lapas pieredzes atjauninājumā tiek ņemti vērā vairāki signāli, kas ļauj lietotājiem izveidot optimālu pārlūkošanas pieredzi. Starp vissvarīgākajiem signāliem ir Core Web Vitals rādītājs, mobilās izmantojamības iespējas, drošības problēmas, HTTPS izmantošana un reklāmu pieredze.
2021. gada jūnija surogātpasta atjauninājums notika 23. jūnijā. Denijs Salivans ar Twitter starpniecību paziņoja , ka meklēšanas rezultātos tiek parādīts algoritma atjauninājums, kas paredzēts cīņai pret surogātpastu. Atjauninājuma ieviešana bija jāpabeidz tajā pašā dienā. Viņš piebilda, ka otrais surogātpasta atjauninājums sekos nedēļas laikā. Google neatklāja konkrētu informāciju par to, uz ko šis atjauninājums tika mērķēts.
2021. gada jūlija galvenais atjauninājums stājās spēkā 2021. gada 1. jūlijā. Lai to pilnībā ieviestu, būs nepieciešamas aptuveni vienas līdz divas nedēļas, un, ja jūnijā redzējāt dažas svārstības ar pirmo daļu, iespējams, ka šīs izmaiņas atkal mainīsies. Vairākos blogos tika runāts par to, ka Google līdz ar jūlija pamata atjauninājumu ir pārgājis pilnībā uz mašīnmācīšanās algoritmiem un atslēdzis tādus fundamentālus algoritmus kā Panda un Pingvīns. Tieši tas pasaules vadošo SEO speciālistu uzskatā esot radījis sajukumu SERP iznākumā.
Google Link surogātpasta algoritma atjauninājums tika aktivizēts 26. jūlijā. Google paziņoja par algoritma atjauninājumu, kura mērķis ir identificēt un anulēt saišu surogātpastu. Google brīdināja, ka visās vietnēs, kas piedalās saites surogātpasta taktikā, varētu būt redzamas rangu izmaiņas – visdrīzāk tas varētu ietekmēt sponsorēto, viesu un saistīto saturu. Google min, ka atjauninājums ir pilnībā jāizstrādā vismaz divu nedēļu laikā un tas ietekmēs vairākas valodas.
Par Mārketinga Shake
Mārketinga Shake ir ikgadējs mārketinga pasākums, kurā uzstājas nozares dažādu jomu speciālisti un dalās ar savu pieredzi. Tas ir kļuvis par nozīmīgu punktu, kurā tiekas ne tikai aģentūru darbinieki, bet arī citu nozaru mārketinga speciālisti, vadītāji un uzņēmumu īpašnieki. Līdz ar to vairāku gadu garumā Mārketinga Shake ir kļuvis par vienu no galvenajiem pasākumiem, kuru cenšas apmeklēt visi aktīvie mārketeri, lai gūtu jaunu pieredzi un dalītos ar savējo.
Kopsavilkums
Ceru, ka viss iepriekšminētais ir ļāvis izprast to izmaiņu apjomu, kas notiek šobrīd Google meklētāju algoritmu izmaiņās. Manuprāt, tik tiešām, SEO vairs nebūs tāds kā līdz šim. Algoritma izmaiņas ir fundamentālas un vēl turpinās, līdz ar to, sagaidot septembri, varam gatavoties būtiskām izmaiņām SERP pozīcijās, ja esat riskējuši ar melnajām metodēm. Ja esat piekopuši tikai baltās – tad nekam sliktam nevajadzētu notikt. Visādi citādi, tas, vai jūsu SEO mainīsies, ir jūsu rokās!
Arno Marnics
Mārketinga speciālists, seo speciālists, sem speciālists, facebook speciālists, mārketinga stratēģis, fotogrāfs, pedagogs, publicists, vizuālas komunikācijas speciālists.
Nesenie raksti
Populārākie raksti
Google Serch Console. Mīts par palīgu SEO
25 aprīlis, 2024Mājaslapas nepieciešamība mūsdienu mārketingā
24 aprīlis, 2024Kāpēc mājaslapas atjauninājumi jāveic regulāri?
29 septembris, 2022Jēgpilni SEO kursi latviešu valodā
9 septembris, 2022Produktu pārskata algoritms. 2022. gada 2. augusta
19 augusts, 2022UTM saišu veidotājs. Esam radījuši instrumentu brīvai
29 jūlijs, 2022Google Datorskata lapas pieredzes atjauninājums. 2022. gada
24 aprīlis, 2022Google reklāmu ierobežojumi jeb kādēļ Google nerāda
16 marts, 2022Backlinks jeb atpakaļsaites. #3 Kā sagatavot SEO
12 marts, 2022Mājaslapa ar 50% atlaidi
11 marts, 2022