Blog Details

  • Home
  • Kā izvēlēties domēnu?
Kā izvēlēties domena vārdu
Arno Marnics 20 jūlija, 2021 0 Comments

Kā izvēlēties domēnu?

Tas, kā izvēlēties domēnu, ir kļuvis aktuāli, palielinoties digitālajai aktivitātei. Daudzi uzņēmēji pēkšņi ir atskārtuši, ka viņu digitālās platformas, tostarp mājaslapas izstrāde, nav bijušas pietiekami efektīvas. Šādos gadījumos viss sākas no paša sākuma – ar domēna izvēli. Šajā rakstā parunāsim par to, kā izvēlēties domēnu. Tajā tiks apskatīti tādi jautājumi, kā:

  • Sākt ar domēnu vai zīmolu?
  • Kā pareizāk izvēlēties domēna vārdu?
  • Izvēlēties .lv domēnu vai kādu citu?
  • Pietiek ar vienu vai nepieciešami vairāki domēni?
  • Kur iegādāties domēnu?

Savukārt, ja šie jautājumi jums jau ir atrisināti, iesakām iepazīties ar mūsu mājaslapu izgatavošanas pakalpojumu vai arī ar rakstiem:

Sākt ar domēnu vai zīmolu?

Domēna vārda izvēle ir svarīgs brīdis, uzsākot attīstīt  kādu atsevišķu projektu vai uzsākot uzņēmējdarbību. Domēna vārda izvēle ir svarīgs process šajā fāzē. Varētu pat teikt, ka domēna vārds un zīmols digitālajā pasaulē ir sinonīmi, līdz ar to, domājot par zīmolu, vēl pirms logo izstrādes, ir vienlaicīgi jāpārbauda domēnu pieejamība. Ir svarīgi, lai domēna vārds ir brīvi pieejams, pretējā gadījumā jūsu zīmola nosaukumam nav būtiskas nozīmes, jo nevarēsiet to realizēt digitālajā vidē.

Kā pareizāk izvēlēties domēna vārdu?

Tas, kā izvelēties domēnu, ir šī raksta centrālā tēma, tādēļ pie šī jautājuma pakavēsimies ilgāk un aplūkosim to detalizēti. Nupat noskaidrojām, ka domēna vārds un zīmols digitālajā vidē viens no otra ir neatraujami. Tai pašā laikā – domēna vārda izvēle var notikt vismaz trīs dažādos veidos:

     Izvēloties domēna vārdu, kuru veido populārs atslēgvārds nozarē;

     Izvēloties domēna vārdu, kas veidots kā unikāls vārds;

     Apvienojot abus iepriekšējos variantus vienā.

Aplūkosim katru metodi atsevišķi un raksturosim pozitīvās un negatīvās puses katram domēna vārda izvēles variantam.

Domēna vārds, kuru veido populārs atslēgvārds nozarē

Izvēloties domēnu, kurā ir tikai kāds populārs un ar nozari saistīts atslēgvārds, jau sākotnēji tiek ielikta iespēja virzīties maksimāli augstu saisībā ar šo atslēgvārdu. Tomēr no uzņēmejdarbības viedokļa tas arī ierobežo uzņēmuma pakalpojumu klāstu un sfēru. Piemēram, mebeles.lv ir interneta veikals, kas piedavā mēbeles, un tas tiešā veidā atbilst arī atslegvārdam, bet ar šādu domēnu būs grūti attīstīt cita rakstura pakalpojumus. Piemēram, interjera dizainu. It kā saistīts, bet tomēr semantiski ļoti atšķirīgs. Šāda domēna un zīmola izvēle arī samazina tā atpazīstamību un unikalitāti. Pretstats varētu būt mēbeļu veikals Čiekurs. No optimizācijas viedokļa tas ir grūti virzāms, jo semantiski saistās ar skujkoku vairošānās orgānu, bet krietni atpazīstamāks kā zīmols. Taja pašā laikā, ja Čiekurs pēksņi sāktu piedāvāt interjera pakalpojumus vai dzīvokļu remontu, tas nebūtu pretrunā ar domēna vārdu.

Unikāls domēna vārds

Unikāls domēna vārds paredz arī unikāļu zīmola vārdu. Šeit uzreiz prātā nāk tādi zīmoli kā Tesla, Coca Cola, Kodak un tamlīdzīgi. Piemēram, zīmols Kodak ir burtu virknejums, kas neko nenozīmē. Tā radītājam Džordžam Īstmenam šķita, ka burtam K piemīt spēks, tādēļ noteikti vēlējās iekļaut šo burtu nosaukumā. Tā radās Kodak, bet tā pieminējumi ir tik unikāli, ka neasociējas ne ar vienu citu pieminējumu un pieprasījumu tīmeklī. Mīnuss šāda domēna izvēle šodien ir noteikti saistīts ar lieliem ieguldījumiem zīmola atpazīstamības kampaņās.

Izvēlēties .lv domenu vai kādu citu?

Tas vai izvēlēties .lv domēnu vai kādu citu, ir regulārs mārketinga speciālistu apspriedes objekts. Mēs uz šo jautājumu raugāmies pragmatiski – visu izšķir uzņēmuma tirgus atrašanās vieta. Ja esat Latvijas uzņēmums ar patērētāju tās teritorijā, tad augstākā līmeņa lv domēns jums ir pats piemērotākais. Savukārt, ja jūsu ambīcijas ir starptautiskajā tirgū, tad jums būs nepieciešams com vai eu domēns.

Google algoritma Opusums ietekme

Šāds viedoklis ir pamatojams ar Google tā saucamo algoritmu Opusums. Tā pirmais atjauninājums iznāca 2016.gadā un ietekmeja Google My Business ierakstus, priotizējot  uzņēmumus ārpus pilsētas lokālajos pieprasījumos. 2019. gada nogalē SEO speciālisti novēroja, ka decembra pamata atjauninājums būtiski ietekmē tieši lokālo un starptautisko domēnu attiecības lokālajos meklētājos. Šī iemesla dēļ tas tika nodēvēts par Opusums 2. Algoritms prioretizē lokālos domēnus lokālajos meklešanas tīklos. Tas nozīmē, ka no optimizācijas viedokļa .lv domēns vietējā tirgū ir optimizējams vieglāk un veiksmīgāk. Tomēr ir jaatceras, ka, ja jūsu tirgus atrodas pāri robežām, vērtīgāks būs kāds no globālajiem domēniem.

Nozaru un specifiskie domēni

Ikviens ir manījis, ka valsts pārvaldes vai izglītības iestādes lieto tādus domēnus kā gov.lv vai edu.lv. Šie ir otrā līmeņa domēni, kas norāda uz iestādes piederību kādai noteiktai nozarei. Mēs šajā raksta nodaļā parunāsim par augstākā līmeņa nozaru un speciālajiem domēniem. Tos angliski dēvē par vanity, jeb iedomu domēniem. Runa ir par tādiem kā .army, .agency, .car utt. Kopumā tādi var būt vairāk kā trīs simti. Tiem nav valstiskas piederības un noteikti ir pietiekami starptautiski, lai izmantotu tieši starptautiskai mājaslapas atpazīstamībai. Tos lokāli grūtāk optimizēt, bet no otras puses satur nozares frāzi angļu valodā, kas ir vērtīgi atslēgvārdu līmenī.  Piemēram, .dental vai .design. Viennozīmīgi tā ir radoša pieeja, ne velti to nosauca par vanity, jo tā nav vienkārši citādība, bet iedomība un “izlekšana”.

Pietiek ar vienu, vai nepieciešami vairāki domēni?

Pēc nepārbaudītas informācijas, ir nostāsts, ka reiz Markam Cukerbergam ir jautāts, ko viņš būtu darījis citādāk, ja šobrīd uzsāktu veidot savu Facebook. Uz šo jautājumu Marks esot atbildējis, ka viņš pirmām kārtām nopirktu visus iespējamos domēna variantus. Uz šādu spriedumu viņu esot pamudinājis tas, ka sākotnēji sociālais tīkls bija izvietots uz domēna thefacebook.com, par facebook.com viņam esot nācies samaksāt 15’000 EUR. Kad viņš vēlējās iegādāties fb.com, viņam esot nācies samaksāt 250’000 EUR. Tas, kādēļ būtu jāiegādājas ar savu zīmolu saistīto domēnu dažādie varianti apliecina arī kāds piemērs Latvijā. Uz domēna dizosols.lv atrodas 1997. gada dibinātā SIA Dižozols Pluss mājaslapa. 

Kā zivēlēties domenu - Dižozols pluss

Dižozols Pluss, SIA mājaslapas ekrānšāviņš (2021.07.20)

Savukārt, uz domēna ar latvisko transkripciju dižozols.lv atrodas 2012. gadā reģistrēta uzņēmuma SIA Dizozols mājaslapa, par kuru raksta rakstīšanas brīdī atrodami deviņi neglaimojoši ieraksti sudzibas.lv. Šis nav naudas jautājums, bet gan reputācijas piemērs. Lai nākotnē nebūtu jācieš nedz zaudējumi, nedz jārisina nevajadzīgi ētiskas dabas jautājumi, iesakām iegādāties visus iespējamos variantus, kas var nostiprināt jūsu zīmola un uzņēmuma vārdu digitālajā vidē.

Kā izvēlēties domenu - Dizozols

Dizozols, SIA mājaslapas ekrānšāviņš (2021.07.20)

Domēna iegāde

Domēna iegade ir salīdzinoši vienkāršs, bet arī atbildīgs process. Ir jāatceras, ka domēna vārds ir jūsu zīmols digitalajā vidē. Tādēļ nenododiet to citām personām, bet paturiet savās rokās. Nepieciesamības gadījuma, jūs varat norādīt tehnisko personu, kurai būs iespēja ātri un operatīvi piekļūt DNS ierakstiem lai nodrošīnatu dažādus tehniskos jautājumus, bet par domena turētāju noteikti reģistrejaties paši, vai arī pieprasiet lai šī rģistrācija notiktu uz jūsu varda. Nepieciešamības gadījuma iespejams pat nodalīt maksātāju – personu uz kuras vārda tiks sagatavots reķins. Līdz ar to domēna turētājs, rēķina apmaksātājs un tehnsikā persona var būt dažadas. Piemēram, domena turētajs var būt uzņēmuma īpašnieks, maksātajs  – uzņēmums, bet tehniska persona ārpkakalpojuma uzņēuma  pārstāvis, kurs nodrošina dažādus tehniskos jautājumus – mājaslapas izvietošana, ē-pastu konfigurācija utt..

Viens no svarīgākajiem lēmumiem ir izvēlēties savai mērķauditorijai atbilstošu augstākā līmeņa domēnu. Latvijas uzņēmumiem un zīmoliem mēs, protams, iesakām izvēlēties .lv. Svarīgi zināt, ka, izvēloties attiecīgās valsts augstākā līmeņa domēnu, Jūsu mājas lapas ar šo domēna vārdu šīs valsts interneta lietotājiem meklētājprogrammās rādīsies augstāk. 

Lūk, daži pirmā līmeņa domēni:

  • .lv – Latvija;
  • .lt  – Lietuva;
  • .ee – Igaunija;

Ir arī tādi, kuri ir ar starptautisku nozīmi un nav piesaistīti konkrētai valstij:

  • .eu    – Eiropas Savienība;
  • .com – komersanti;
  • .edu  – izglītības iestādes;
  • .net   – tīkla projekti;
  • .gov  – valdības institūcijas;
  • .org  – nekomerciālas organizācijas.
  • Augstākā līmeņa .lv domēnu iegāde                                         NIC                              nic.lv
  • Augstāka līmeņa .eu domēna iegāde                                        EURid                         eurid.eu
  • Augstākā līmeņa .com, .net un speciālo domēnu iegāde      Endurance International Group Holdings, Inc.                                    domain.com
  • Augstakā līmeņa .org domenu iegāde                                                                            eurodns.com
  • Augstāka līmeņa .com, .net, .org domēnu iegāde                                                        namecheap.com

Kopsavilkums

Neskatoties uz to, ka sākotnējais jautājums par domēna iegādi varētu būt šķitis salīdzinoši vienkāršs un nevainīgs, šī raksta apjoms ir parādījis, ka izvēlotes to ir jāatrisina daudz un dažādi momenti. Šaja rakstā esam noskaidrojusi gan to, ka domenam ir zīmola vertība digitalajā vidē, to, ak radot jaunuzņemumu ir japarūpējas par iespejamo domenu variantu iegādi lai nodrošinātos nakotnē gan no finanšu viedokļa, gan aizsargājot savu reputāciju. Ir skaidrs, cik liela nozīme un kā domēns var palīdzēt SEO jautājumos un protams, kā un kur to iegādaties. Gadījumā, ja šis raksts jums ir bijis noderīgs, padalaties ar to, vai vismaz novērtejiet mūsu pūles ar kādu zvaigsni Google tīklā vai atstājiet vērtejumu Facebook konta. Savukārt, ja vēlaties uzzināt vairāk par līdzīgām temām, vai uzskatāt, ka mums būtu jāpapildina šis raksts, droši komentējiet zem tā!

Sazinaties ar mums jau tagad!
raksti@agentura-zile.lv

Arno Marnics

Mārketinga speciālists, seo speciālists, sem speciālists, facebook speciālists, mārketinga stratēģis, fotogrāfs, pedagogs, publicists, vizuālas komunikācijas speciālists.

Leave Comment