Tā rīkojamies, jo ticam, ka tikai mīlestībā uzaugušam zīmolam cilvēki uzsauc “Latvija Var!”, un mēs ticam, ka tā “Var”.
Atrodamies Ziepniekalnā, bet tik un tā Rīgā.
Adrese: Šautuves iela 6, Rīga, LV-1004
Telefona nummurs: Zvani + 371 28619776
E-pasts: arno@agentura-zile.lv
Copyright © Aģentūra Zīle 2017.g.
Kā izvēlēties domēnu?
Tas, kā izvēlēties domēnu, ir kļuvis aktuāli, palielinoties digitālajai aktivitātei. Daudzi uzņēmēji pēkšņi ir atskārtuši, ka viņu digitālās platformas, tostarp mājaslapas izstrāde, nav bijušas pietiekami efektīvas. Šādos gadījumos viss sākas no paša sākuma – ar domēna izvēli. Šajā rakstā parunāsim par to, kā izvēlēties domēnu. Tajā tiks apskatīti tādi jautājumi, kā:
Savukārt, ja šie jautājumi jums jau ir atrisināti, iesakām iepazīties ar mūsu mājaslapu izgatavošanas pakalpojumu vai arī ar rakstiem:
Sākt ar domēnu vai zīmolu?
Domēna vārda izvēle ir svarīgs brīdis, uzsākot attīstīt kādu atsevišķu projektu vai uzsākot uzņēmējdarbību. Domēna vārda izvēle ir svarīgs process šajā fāzē. Varētu pat teikt, ka domēna vārds un zīmols digitālajā pasaulē ir sinonīmi, līdz ar to, domājot par zīmolu, vēl pirms logo izstrādes, ir vienlaicīgi jāpārbauda domēnu pieejamība. Ir svarīgi, lai domēna vārds ir brīvi pieejams, pretējā gadījumā jūsu zīmola nosaukumam nav būtiskas nozīmes, jo nevarēsiet to realizēt digitālajā vidē.
Kā pareizāk izvēlēties domēna vārdu?
Tas, kā izvelēties domēnu, ir šī raksta centrālā tēma, tādēļ pie šī jautājuma pakavēsimies ilgāk un aplūkosim to detalizēti. Nupat noskaidrojām, ka domēna vārds un zīmols digitālajā vidē viens no otra ir neatraujami. Tai pašā laikā – domēna vārda izvēle var notikt vismaz trīs dažādos veidos:
● Izvēloties domēna vārdu, kuru veido populārs atslēgvārds nozarē;
● Izvēloties domēna vārdu, kas veidots kā unikāls vārds;
● Apvienojot abus iepriekšējos variantus vienā.
Aplūkosim katru metodi atsevišķi un raksturosim pozitīvās un negatīvās puses katram domēna vārda izvēles variantam.
Domēna vārds, kuru veido populārs atslēgvārds nozarē
Izvēloties domēnu, kurā ir tikai kāds populārs un ar nozari saistīts atslēgvārds, jau sākotnēji tiek ielikta iespēja virzīties maksimāli augstu saisībā ar šo atslēgvārdu. Tomēr no uzņēmejdarbības viedokļa tas arī ierobežo uzņēmuma pakalpojumu klāstu un sfēru. Piemēram, mebeles.lv ir interneta veikals, kas piedavā mēbeles, un tas tiešā veidā atbilst arī atslegvārdam, bet ar šādu domēnu būs grūti attīstīt cita rakstura pakalpojumus. Piemēram, interjera dizainu. It kā saistīts, bet tomēr semantiski ļoti atšķirīgs. Šāda domēna un zīmola izvēle arī samazina tā atpazīstamību un unikalitāti. Pretstats varētu būt mēbeļu veikals Čiekurs. No optimizācijas viedokļa tas ir grūti virzāms, jo semantiski saistās ar skujkoku vairošānās orgānu, bet krietni atpazīstamāks kā zīmols. Taja pašā laikā, ja Čiekurs pēksņi sāktu piedāvāt interjera pakalpojumus vai dzīvokļu remontu, tas nebūtu pretrunā ar domēna vārdu.
Unikāls domēna vārds
Unikāls domēna vārds paredz arī unikāļu zīmola vārdu. Šeit uzreiz prātā nāk tādi zīmoli kā Tesla, Coca Cola, Kodak un tamlīdzīgi. Piemēram, zīmols Kodak ir burtu virknejums, kas neko nenozīmē. Tā radītājam Džordžam Īstmenam šķita, ka burtam K piemīt spēks, tādēļ noteikti vēlējās iekļaut šo burtu nosaukumā. Tā radās Kodak, bet tā pieminējumi ir tik unikāli, ka neasociējas ne ar vienu citu pieminējumu un pieprasījumu tīmeklī. Mīnuss šāda domēna izvēle šodien ir noteikti saistīts ar lieliem ieguldījumiem zīmola atpazīstamības kampaņās.
Izvēlēties .lv domenu vai kādu citu?
Tas vai izvēlēties .lv domēnu vai kādu citu, ir regulārs mārketinga speciālistu apspriedes objekts. Mēs uz šo jautājumu raugāmies pragmatiski – visu izšķir uzņēmuma tirgus atrašanās vieta. Ja esat Latvijas uzņēmums ar patērētāju tās teritorijā, tad augstākā līmeņa lv domēns jums ir pats piemērotākais. Savukārt, ja jūsu ambīcijas ir starptautiskajā tirgū, tad jums būs nepieciešams com vai eu domēns.
Google algoritma Opusums ietekme
Šāds viedoklis ir pamatojams ar Google tā saucamo algoritmu Opusums. Tā pirmais atjauninājums iznāca 2016.gadā un ietekmeja Google My Business ierakstus, priotizējot uzņēmumus ārpus pilsētas lokālajos pieprasījumos. 2019. gada nogalē SEO speciālisti novēroja, ka decembra pamata atjauninājums būtiski ietekmē tieši lokālo un starptautisko domēnu attiecības lokālajos meklētājos. Šī iemesla dēļ tas tika nodēvēts par Opusums 2. Algoritms prioretizē lokālos domēnus lokālajos meklešanas tīklos. Tas nozīmē, ka no optimizācijas viedokļa .lv domēns vietējā tirgū ir optimizējams vieglāk un veiksmīgāk. Tomēr ir jaatceras, ka, ja jūsu tirgus atrodas pāri robežām, vērtīgāks būs kāds no globālajiem domēniem.
Nozaru un specifiskie domēni
Ikviens ir manījis, ka valsts pārvaldes vai izglītības iestādes lieto tādus domēnus kā gov.lv vai edu.lv. Šie ir otrā līmeņa domēni, kas norāda uz iestādes piederību kādai noteiktai nozarei. Mēs šajā raksta nodaļā parunāsim par augstākā līmeņa nozaru un speciālajiem domēniem. Tos angliski dēvē par vanity, jeb iedomu domēniem. Runa ir par tādiem kā .army, .agency, .car utt. Kopumā tādi var būt vairāk kā trīs simti. Tiem nav valstiskas piederības un noteikti ir pietiekami starptautiski, lai izmantotu tieši starptautiskai mājaslapas atpazīstamībai. Tos lokāli grūtāk optimizēt, bet no otras puses satur nozares frāzi angļu valodā, kas ir vērtīgi atslēgvārdu līmenī. Piemēram, .dental vai .design. Viennozīmīgi tā ir radoša pieeja, ne velti to nosauca par vanity, jo tā nav vienkārši citādība, bet iedomība un “izlekšana”.
Pietiek ar vienu, vai nepieciešami vairāki domēni?
Pēc nepārbaudītas informācijas, ir nostāsts, ka reiz Markam Cukerbergam ir jautāts, ko viņš būtu darījis citādāk, ja šobrīd uzsāktu veidot savu Facebook. Uz šo jautājumu Marks esot atbildējis, ka viņš pirmām kārtām nopirktu visus iespējamos domēna variantus. Uz šādu spriedumu viņu esot pamudinājis tas, ka sākotnēji sociālais tīkls bija izvietots uz domēna thefacebook.com, par facebook.com viņam esot nācies samaksāt 15’000 EUR. Kad viņš vēlējās iegādāties fb.com, viņam esot nācies samaksāt 250’000 EUR. Tas, kādēļ būtu jāiegādājas ar savu zīmolu saistīto domēnu dažādie varianti apliecina arī kāds piemērs Latvijā. Uz domēna dizosols.lv atrodas 1997. gada dibinātā SIA Dižozols Pluss mājaslapa.
Dižozols Pluss, SIA mājaslapas ekrānšāviņš (2021.07.20)
Savukārt, uz domēna ar latvisko transkripciju dižozols.lv atrodas 2012. gadā reģistrēta uzņēmuma SIA Dizozols mājaslapa, par kuru raksta rakstīšanas brīdī atrodami deviņi neglaimojoši ieraksti sudzibas.lv. Šis nav naudas jautājums, bet gan reputācijas piemērs. Lai nākotnē nebūtu jācieš nedz zaudējumi, nedz jārisina nevajadzīgi ētiskas dabas jautājumi, iesakām iegādāties visus iespējamos variantus, kas var nostiprināt jūsu zīmola un uzņēmuma vārdu digitālajā vidē.
Dizozols, SIA mājaslapas ekrānšāviņš (2021.07.20)
Domēna iegāde
Domēna iegade ir salīdzinoši vienkāršs, bet arī atbildīgs process. Ir jāatceras, ka domēna vārds ir jūsu zīmols digitalajā vidē. Tādēļ nenododiet to citām personām, bet paturiet savās rokās. Nepieciesamības gadījuma, jūs varat norādīt tehnisko personu, kurai būs iespēja ātri un operatīvi piekļūt DNS ierakstiem lai nodrošīnatu dažādus tehniskos jautājumus, bet par domena turētāju noteikti reģistrejaties paši, vai arī pieprasiet lai šī rģistrācija notiktu uz jūsu varda. Nepieciešamības gadījuma iespejams pat nodalīt maksātāju – personu uz kuras vārda tiks sagatavots reķins. Līdz ar to domēna turētājs, rēķina apmaksātājs un tehnsikā persona var būt dažadas. Piemēram, domena turētajs var būt uzņēmuma īpašnieks, maksātajs – uzņēmums, bet tehniska persona ārpkakalpojuma uzņēuma pārstāvis, kurs nodrošina dažādus tehniskos jautājumus – mājaslapas izvietošana, ē-pastu konfigurācija utt..
Viens no svarīgākajiem lēmumiem ir izvēlēties savai mērķauditorijai atbilstošu augstākā līmeņa domēnu. Latvijas uzņēmumiem un zīmoliem mēs, protams, iesakām izvēlēties .lv. Svarīgi zināt, ka, izvēloties attiecīgās valsts augstākā līmeņa domēnu, Jūsu mājas lapas ar šo domēna vārdu šīs valsts interneta lietotājiem meklētājprogrammās rādīsies augstāk.
Lūk, daži pirmā līmeņa domēni:
Ir arī tādi, kuri ir ar starptautisku nozīmi un nav piesaistīti konkrētai valstij:
Kopsavilkums
Neskatoties uz to, ka sākotnējais jautājums par domēna iegādi varētu būt šķitis salīdzinoši vienkāršs un nevainīgs, šī raksta apjoms ir parādījis, ka izvēlotes to ir jāatrisina daudz un dažādi momenti. Šaja rakstā esam noskaidrojusi gan to, ka domenam ir zīmola vertība digitalajā vidē, to, ak radot jaunuzņemumu ir japarūpējas par iespejamo domenu variantu iegādi lai nodrošinātos nakotnē gan no finanšu viedokļa, gan aizsargājot savu reputāciju. Ir skaidrs, cik liela nozīme un kā domēns var palīdzēt SEO jautājumos un protams, kā un kur to iegādaties. Gadījumā, ja šis raksts jums ir bijis noderīgs, padalaties ar to, vai vismaz novērtejiet mūsu pūles ar kādu zvaigsni Google tīklā vai atstājiet vērtejumu Facebook konta. Savukārt, ja vēlaties uzzināt vairāk par līdzīgām temām, vai uzskatāt, ka mums būtu jāpapildina šis raksts, droši komentējiet zem tā!
Arno Marnics
Mārketinga speciālists, seo speciālists, sem speciālists, facebook speciālists, mārketinga stratēģis, fotogrāfs, pedagogs, publicists, vizuālas komunikācijas speciālists.
Nesenie raksti
Populārākie raksti
Google Serch Console. Mīts par palīgu SEO
25 aprīlis, 2024Mājaslapas nepieciešamība mūsdienu mārketingā
24 aprīlis, 2024Kāpēc mājaslapas atjauninājumi jāveic regulāri?
29 septembris, 2022Jēgpilni SEO kursi latviešu valodā
9 septembris, 2022Produktu pārskata algoritms. 2022. gada 2. augusta
19 augusts, 2022UTM saišu veidotājs. Esam radījuši instrumentu brīvai
29 jūlijs, 2022Google Datorskata lapas pieredzes atjauninājums. 2022. gada
24 aprīlis, 2022Google reklāmu ierobežojumi jeb kādēļ Google nerāda
16 marts, 2022Backlinks jeb atpakaļsaites. #3 Kā sagatavot SEO
12 marts, 2022Mājaslapa ar 50% atlaidi
11 marts, 2022