Core Web Vital ir viens no būtiskākajiem Google atjauninājumiem, kas tiek gaidīts 2021. gada maijā. Šis ir raksts, kurā izklāstīsim prognozes par gaidāmajām izmaiņām mājaslapu optimizācijas jautājumos. Kaut arī šis nav raksts iesācējiem, kuri meklē atbildes uz jautājumu “kas ir SEO ?“, tam ir paredzēta plaša auditorija. Rakstot šo tekstu, ir domāts ne tikai par tiem, kuri interesējas par mājaslapu optimizāciju, bet arī par ikvienu digitālā mārketinga speciālistu. Kāpēc? Lasiet šo rakstu līdz galam un jūs uzzināsiet daudz jauna un to, kas gaida digitālo mārketingu šajā gadā.
SEO tendences no pagātnes, kas ietekmēs 2021. gadu
Raugoties SEO tendencēs, kas mums liek saprast virzienu, kurā vispār virzās Google meklētāja algoritms, ir tādas, ka arvien vairāk tiek domāts par informācijas autoritāti, kvalitāti, vērtību, lietotņu drošumu un citām niansēm. Google jau sen par prioritāti ir izvirzījis lietotāja apmierinātību ar iegūto informāciju meklētājā. Cīņa, kas ir aizsākusies kopš 2003. gada, kad tika aktivizēts algoritms Florida, Google inženieri nemitīgi ir runājuši par visu melno metožu ierobežošanu. Savukārt, vadošie SEO speciālisti par to neefiktivitāti aktīvi runā vismaz pēdējos 5 gadus. Arī mēs uzskatām, ka mājaslapu optimizācija ir veicama balstoties uz Baltās cepures metodēm Ko tas nozīmē?
Ekspertīze, autoritāte un uzticamība
Tādi jēdzieni kā ekspertīze, autoritāte un uzticamība ir parādījušies Google meklēšanas kvalitātes vērtētāju vadlīnijās jau 2013. gadā. Savukārt, SEO tendences šie jēdzieni neoficiāli ir sākuši ietekmēt kopš 2018. gada augusta atjauninājuma, kuru dēvē arī par Medical Update. Pats Google ekspertīzi, autoritāti un uzticamību par reālu ietekmes faktoru apstiprināja 2019. gada februāra atjauninājumā YMYL.
Ekspertīze
Ekspertīze šajā gadījumā nav attiecināma uz vietni un tiešā veidā uz tās saturu. Ar ekspertīzi tiek saprasta autora kvalifikācija. Piemēram, ja par veselības jautājumiem saturu sagatavo autors, kurš Google tīklā ir pazīstams ar eksperta lomu celtniecības jautājumos, tad šī raksta vērtība noteikti nebūs tik augsta, ja par šo pašu tēmu rakstītu ārsts. Ir jāņem vērā arī tas, ka pasaules populārākajās valodās algoritmi spēj identificēt arī terminoloģijas lietošanu, kā arī drukas un pareizrakstības kļūdas.
Autoritāte
Ar autoritātes jēdzienu Google algoritms saprot autora vai vietnes citēšanu un atsaukšanos tīmeklī. Šajā ziņā ir jāsaprot arī tas, ka noteiktos jautājumos pastāv arī vietņu hierarhija. Piemēram, izglītības jautājumos pati lielākā autoritāte būs IZM lapai, tālāk sekos izglītības iestāžu vietnes un tikai pēc tam pārējās, līdz ar to bloga ierakstam, ja tā autors nav kvalificējies kā augsta ranga eksperts izglītības jautājumos, ir ļoti mazas izredzes cīnīties ar autoritatīvākajiem resursiem.
Uzticamība
Uzticamība ir tas parametrs, kuru tiešā veidā veido vietne. Proti, tiek ņemti vērā tādi faktori, kā kontaktinformācijas esamība, atsauču esamība uz avotiem, satura precizitāte un autorība. Respektīvi – viss tas, kas varētu nošķirt viltus ziņu no vērtīga satura, kas būtu noderīgs meklētāja lietotājam, jo tieši tāds nodoms sākotnēji arī bija, pieņemot ekspertīzi, autoritāti un uzticamību par svarīgiem rādītājiem. Ir vērts atcerēties, ka 2019. gada nogalē iznākušais algoritms Bert ir tiešā veidā saistīts ar satura analīzi ar mašīnmācīšanās metodēm. Līdz ar to satura kvalitātei tik tiešām ir būtiska nozīme ne tikai semantiski, bet arī sintaktiski.
Ekspertīze, autoritāte un uzticamība – ietekme 2021. gadā
Sākotnēji tika daudz runāts, ka esot temas, kas atbilsts YMYL saturam un, ka ir tādas, kas neatbilst. Piemēram, par šādām tēmām noteikti tiek uzskatītas tiešsaistes iepirkšanās, veselības aprūpes, kreditēšanas un tamlīdzīgas tēmas, bet par tādām netiek uzskatītas dzīvniekmīļu, dzīvesstila un līdzīga rakstura tēmas. Tomēr 2020. gadā arvien vairāk sāka runāt par to, ka YMYL algoritms ietekmē pilnīgi visas jomas, līdz ar to varam tikai secināt, ka 2021. gadā SEO tendences noteikti ietekmēs algoritma YMYL tādas vērtības kā ekspertīze, autoritāte un uzticamība.
Google Fact Check
Lai nostiprinātu viedokli par tēmu ekspertīze, autoritāte un uzticamība, minēšu faktu, ka Google instrumentu sarakstu ir papildinājis Fact Check. Šobrīd šis instruments darbojas manuāli, bet tam ir atvēlēta noteikta loma cīņā ar viltus ziņām. Runa ir par to, cik pārbaudāms un precīzs ir izvietotais ziņas saturs, tādēļ ir vērts atcerēties par akadēmiskās rakstīšanas principiem. Ir nepieciešams veikt atsauces uz pētījumiem, izteicieniem un cita veida materiāliem, kur tas ir aizgūts. Tas zināmā mērā ir arī autortiesību jautājums, ja izmantojat infografikas, foto un video materiālus.
Maijā gaidāms Core Web Vital algoritma atjauninājums
Jau 2020. gada novembrī visi interesenti ar vietnes Twitter starpniecību ir brīdināti par algoritma Core Web Vital atjauninājumu 2021. gada maijā. Būtībā Google inženieri ir devuši pus gadu laika, lai sagatavotos ļoti būtiskām izmaiņām SEO tendencēs. Kādēļ ļoti būtiskām?
Viss liecina, ka pasaule vairs nebūs tāda, kāda tā bija
2020. gadā Google veica ļoti būtiskas izmaiņas, kas par fundamentālām kļūs 2021. gadā. Brīdinājums par Core Web Vital algoritmu ir tikai signāls tam, kam jāgatavojas. Tajā pašā laikā notiek fundamentālas izmaiņas vairākos vrzienos. Šobrīd Beta versija atrodas Google Analytics 4 un tiek pārstrādāts Google Search Console instrumentu panelis.
Google Analytics 4
2021. gadā visus digitālā mārketinga speciālistus un iesaistītās personas gaida fundamentāla pāreja uz jaunu datu kvalitātes formātu. Līdz šim analītiķis visās trijās atjaunošanas versijās tika balstīts uz saišu apmeklējuma parametriem. Lietotāja uzvedība tika mērīta, balstoties uz pāreju no vienas saites uz otru. Tā veidojas vietnē pavadītais laiks, apmeklēto saišu daudzums un atlēcienu līmenis. Google Analytics 4 ir pilnībā pārstrādāts, un tā datu masīvā parādās daudz jaunu vērtību, kas sniedz informāciju par lietotāja uzvedību. Šis instruments paredz obligātu integrācjiju ar Google Tag Manager, lai tiktu ievākti dati par video satura skatīšanos, skrullēšanu un daudz ko citu.
Google Search Console jaunais panelis
Paralēli Google Analytics izmaiņām notiek izmaiņas arī Google Search Console instrumentu panelī. Jau kādu laiku šis rīks tiek pārlikts uz jauno interfeisu, bet tagad tajā ir pieejamas arī pilnīgi jaunas, līdz šim nebijušas sadaļas. Viena no tādām ir Core Web Vital, kas sniedz datus saistībā tieši ar šī algoritma ietekmētajiem parametriem, tādēļ varam secināt, ka arī tīri tehniski Google gatavojas pārejai uz pilnīgi jaunu vietņu analīzi un izvērtēšanu. Ne velti vairāki ietekmīgi SEO speciālisti ir minējuši, ka Core Web Vital būs tikpat vai pat vēl ietekmīgāks kā 2015. gada februāra Mobilegedon atjauninājums.
SEO tendeces, kuras ieviesīs Core Web Vital
Jau šobrīd ir skaidrs, ka Core Web Vital būtiski ietekmēs visas SEO tendences 2021. gadā. Jau tagad un turpmākos mēnešus visi SEO speciālisti strādās un gatavosies maija atjauninājumam. Kas tad būs tie parametri, kurus ietekmēs šis atjauninājums?
Arvien dziļāk lietotāja pieredzē
Jau 2020. gada novembrī Google publicēja oficiālu dokumentu, kurā skaidro tās izpausmes mājaslapā, kuras tiek iekļautas lietotāja pieredzes signālu sarakstā no Google algoritmu viedokļa. Iepriekš par lietotāja pieredzi veicinošiem tika uzskatīti:
- Pielāgojums mobilām lietotnēm;
- Droša pārlūkošana;
- Drošas saziņas protokola lietošana;
- Uzmācīgu starpposmu neesamība.
Core Wb Vitals papildinās šo sarakstu vēl ar trim svarīgiem parametriem, kuri noteikti ietekmē lietotāja pieredzi, proti, turpmāk ir svarīgi pievērst uzmanību:
- Mājaslapas ielādei;
- Interaktivitātes iespējas laiks;
- Vizuālai stabilitātei.
Ielādes ātrums kļūst par direktīvu
Iepriekš nekad mājaslapas ielādes ātrums nav bijis par direktīvu – jeb obligātu parametru no Google puses. Vienmēr tika uzsvērts, ka tam nav nozīmes. Vienlaicīgi Google runasvīri uzsvēra, ka svarīgāka ir lietotāja pieredze, līdz ar to pakārtoti lēni ielādētas lapas tika izslēgtas no augstākajiem izvietojumiem meklētājā. Šobrīd jaunie lietotāja pieredzes marķieri tiešā veidā ir balstīti uz dažādiem mājaslapu ielādes faktoriem. Tādējādi ielādes ātrums kļūst par oficiāli svarīgu parametru un direktīvu no Google puses. Lai mājaslapu optimizētāji varētu veiksmīgāk kontrolēt jaunos lietotāja pieredzes parametrus, Google ierīkoja jaunus datu parametrus Google Inside Speed rīkā, kā arī tie tiek papildus padoti uz jauno Google Search konsoli un izmantoti Core Web Vital pārskatā.
Jaunie SEO parametri
Kā jau minējām – jau šobrīd tiekņemti vērā, bet no 2021. gada maija par nozīmīgiem kļūs trīs jauni parametri mājaslapas darbībā. Tie ir – mājaslapas ielāde, interaktivitāte un vizuālā stabilitāte. Katrs parametrs atspoguļo kādu lapas ielādes ātruma aspektu. Aplūkosim šos trīs plašāk
Mājaslapas ielāde (LCP)
LCP nozīmē Largest Contentful Paint, kas latviski skan mazliet dīvaini – Lielākā saturīgā krāsa. LCP mēra, kad ekrānā tiek parādīts lielākais satura elements skata portā. Tas ir aptuveni tad, kad lapas galvenais saturs ir redzams lietotājiem. Tā faktiskie parametri tiek iekrāsoti atkarībā no ielādes laika diapzona.
LCP laiks (sekundēs)
0 – 2.5
2.5 – 4
Vairāk nekā 4
Krāsu kodēšana
Zaļš (ātrs)
Oranža (mērens)
Sarkans (lēns)
Interaktivitātes iespējas laiks (FID)
Angļu valodā First Input Delay, saīsinājumā FID – nozīmē pirmās ievades aizkavēšanās. FID mēra laiku no brīža, kad lietotājs pirmo reizi mijiedarbojas ar lapu (tas ir, kad viņš noklikšķina uz saites, pieskaras pogai vai izmanto pielāgotu ar JavaScript darbināmu vadību) līdz brīdim, kad pārlūkprogramma faktiski var sākt apstrādāt notikumu apstrādātājus. atbildot uz šo mijiedarbību. Šajā tabulā parādīts, kā interpretēt FID rādītāju:
FID laiks (milisekundēs)
0 – 100
100 – 300
Vairāk nekā 300
Krāsu kodēšana
Zaļš (ātrs)
Oranža (mērens)
Sarkans (lēns)
Vizuālā stabilitāte (CLS)
Mājaslapas vizuālā stabilitāte tiek identificēta ar kumulatīvā izkārtojuma izmaiņām,angliski – Cumulative Layout Shift (CLS). CLS mēra visu individuālo izkārtojuma nobīdes punktu kopsummu par katru negaidīto izkārtojuma nobīdi, kas notiek visā lapas dzīves laikā. Izkārtojuma maiņa notiek tad, kad jebkurš redzamais elements maina savu pozīciju un no viena kadra pārtop par citu. Google šo parametru neizsaka tiešās laika vienībās, bet gan koeficientos, jo parametrs sastāv no vairākiem mērījumiem vienlaicīgi.
CLS vērtība
0 – 0.1
0.1 – 0.25
Vairāk nekā 0.25
Krāsu kodēšana
Zaļš (ātrs)
Oranža (mērens)
Sarkans (lēns)
Nākamais varētu būt AMP
Daudzu gadu garumā interneta profesionāļu prioritāte ir mobilajām lietotnem draudzīgas mājaslapas. Piemēram, viens no risinājumiem ir zveidot vietnes, kas pielāgojas dažādu ekrānu izmēriem – datoriem, planšetēm, mobilajām ierīcēm. Vēl viena pieeja mobilajām vietnēm ir pazīstama kā AMP tīmekļa attīstība, kas nozīmē paātrinātas mobilās lapas. Būtībā, AMP darbības teritorija ir tikai ielādes laiks mobilajās ierīcēs, un tam nav sakara ar satura pārveidošanu, to pielāgojot. Šobrīd Google runā par to, ka jebkura lapa, kas atbilst Google ziņu satura politikām, būs piemērota un tām tiks piešķirta prioritāte, ja vien nodrošina lielisku pieredzi neatkarīgi no tā, vai tā tiek ieviesta izmantojot AMP vai nē. Tomēr tiek uzsvērts, ka AMP ir viens no vienkāršākajiem un rentablākajiem veidiem, lai sasniegtu lieliskus lapas pieredzes rezultātus. Tādējādi ir iespējams prognozēt, ka kadā brīdī AMP esamība var kļūt par svarīgu signālu labai lietotāja pieredzei.
Kopsavilkums stāstam par Core Web Vital
Cerams, ka viss šī raksta stāstījums par Google ieviestajām izmaiņām Search Console, Google Analytics un jaunu vērtēšanas parametru integrēšanu spēja pārliecināt Jūs par gaidāmajām izmaiņām. Es personīgi nešaubos par to, ka 2021. gada maijs būtiski pārvērtīs visu SEO pasauli un speciālistu darbību. Ceru, ka līdz šim esat pievērsuši gana daudz laika mājaslapas tehniskajiem parametriem, jo šoreiz tas nebūs stāsts par Baltajām un Melnajām metodēm, bet gan tiešām par ļoti tehniskiem parametriem, kuri var nolikt mājaslapu otrajā meklešanas rezultātu lapā. Kā zinams, tā ir vieta, kura ir it ka tuvu, bet vienlaicīgi tik tālu, ka visu uzņēmejdarbību var nolemt aizmirstībai. Tas, ko varu ieteikt – vērsieties pie saviem SEO speciālistiem. Pārrunājiet visus rakstā aprakstītos jautājumus un mēginiet tos risināt. Ja tāda nav, droši vērsieties pie aģentūras Zīle, un Jums palīdzēs.
Vērojot pasaules spēcīgāko speciālistu komentārus par gaidāmo, ir skaidrs, ka SEO vairs nekad nebūs tāds, kāds tas bija līdz šim. Briest būtiskas izmaiņas. Kas tieši notiks? Par to runāsim 2021. gada augustā/septembrī.