Kas ir SEO? Šāds jautājums tiek uzdots Google meklētājam mēnesī vairāk nekā 100 reizes. Tas nozīmē, ka daudziem lietotājiem interesē SEO pakalpojums, bet pirms to pasūtīt, vēlas uzzināt par tā būtību. Izskatot galveno satura apjomu, kas atsaucas meklētājā uz atslēgvārdiem par SEO, esam nolēmuši sagatavot par to pilnīgāku aprakstu. Līdz ar to, lasot šo rakstu, uzzināsiet, kādi SEO pakalpojumi iespējami un kas ir SEO audits? Sniegsim atbildes uz jautājumu, kā veidojas SEO cena. Palūkosimies uz to, vai SEO Latvijā ar kaut ko atšķiras no citām valstīm. Mēģināsim atbildēt uz jautājumu, vai ir nepieciešama SEO aģentūra. Vārdu sakot, ieplānojiet laiku, lai izlasītu šo rakstu, vai arī ritiniet un meklējiet atbildes uz konkrētiem jautājumiem.
Ja zināt, kas ir SEO un meklējat konkrētu pakalpojumu
Gadījumā, ja jau zināt atbildes uz visiem iepriekš minētajiem jautājumiem un interesē konkrēti SEO pakalpojumi, sazināties ar mums, vai arī apmeklējat sekojošas sadaļas:
Mājaslapu audits
Mājaslapu optimizācija
SEO teksti
Kas ir SEO?
Sāksim pakāpeniski atbildēt uz visiem uzdotajiem jautājumiem. Kā pirmais un, patiesībā – visa pamats, ir jautājums par to, kas ir SEO? Saīsinājums SEO nāk no angļu valodas jēdziena Search Engine Optimization. Citiem vārdiem sakot, SEO ir optimizācija meklētājprogrammām. Šīs optimizācijas rezultātā mājaslapas ieraksti iegūst augstākas pozīcijas uz noteiktiem pieprasījumiem meklētājā.
Kas ir meklētājprogramma?
Pasaulē ir pazīstamas daudzas meklētājprogrammas. Pašas populārākās no tām ir Google, Bing un Yandex. Ņemot vēra to, ka pēc aplēsēm Google meklētājs saņem teju 85% pieprasījumu tīklā, tad turpmāk visi rakstā izklāstītie SEO pamatprincipi tiks apskatīti uz Google meklētājam raksturīgajiem. Ir kāda svarīga nianse, kas ir jāzina par meklētājprogrammām vispār – tās ir datubāzes, kas apstrādā tajās esošo informāciju. ka šajās datubāzēs nav informācija par kādu mājaslapu, tad tās saturs neatsauksies uz lietotāja meklēšanas rezultātiem. Savukārt, to mājaslapu saturs, kuras atrodamas meklētājprogrammā, balstoties uz daudziem algoritmu vērojumiem tiek ranžēts meklēšanas rezultātos ka atbilstošākais uz konkrēto pieprasījumu.
Meklētājprogrammas rezultātu lapa (SERP)
Veicot ikvienu pieprasījumu meklētāja lodziņā, lietotājs iegūst noteiktu sarakstu ar ierakstiem. Šo iegūto rezultātu lapu angļu valodā dēvē par Search Engine Results Page, kas biežāk sastopams ar saīsinājumu SERP. Šīs rezultātu lapas ieraksti tiek kārtoti saskaņā ar algoritmu vērojumu par ierakstu noderību un lietotāja uzvedību. Būtībā, jo tuvāk sākumam ir ieraksts, jo Google algoritms uzskata ka tā saturs ir pats atbilstošākais pieprasījumam.
SEO veidi
SEO veidi pamatā iedalās divos – iekšējā optimizācija un arējā optimizācija. Šo veidu sadalījums saistās ar to, kur optimizācijas process notiek.
Iekšējais SEO
Iekšējais SEO norisinās mājaslapas iekšienē. Tajā ietilpst divi procesi. Tehniskā optimizācija un satura optimizācija. Tieši dēļ tā, ka iekšējais SEO ir saistīts ar saturu, biezi vien SEO kļūdaini dēvē par satura marketingu. Tā tomēr nav. Satura marketings atbild par saturu, kas veicina marketingu, bet iekšējais SEO pielāgo to meklētāja prasībām. Respektīvi, SEO specialists veic satura pielāgošanu, bet tas nenozīmē, ka to rada. Savukārt, tehniskā optimizācija ir process, kura laikā tiek novērstas mājaslapas dažādās kļūdas, kā arī specifisku ierakstu – tagu pievienošana, kas palīdz Google zirneklim kvalitatīvāk izstaigāt un nolasīt mājaslapu un tās saturu.
Ārējais SEO
Ārējā SEO uzdevums ir saistīts jau konkrēti ar mājaslapas reputācijas palielināšanu. Arī šis SEO veids balstās uz diviem darbības virzieniem – atpakaļsaišu tīklu un lokācijas optimizāciju. Tāds rīks ka Google My Business ir viens no tiem, kas veicina uzņēmuma parādīšanos saistībā ar pieprasījuma ģeogrāfiskajiem datiem un ka tuvākais pakalpojuma sniedzējs. Ir arī citi ārējie resursi, kas veicina lokācijas optimizāciju. Savukārt, domēna reputācija ir viens no tiem rādītajiem, kuru palielinot tiek veicināta arī virzība SERP. Šo reputāciju iespējams palielināt ar atpakaļsaišu tīklu.
Page Rank
Lerijs Peidžs un Sergejs Brins izstrādāja Page Rank Stenfordas universitātē 1996. gadā kā daļu no pētniecības projekta par jauna veida meklētājprogrammām. Tas veido pamatu lapas rangu algoritma izstrādei. Sergejam Brinam bija ideja, ka informāciju tīmeklī var sakārtot hierarhijā, izmantojot saišu popularitāti – lapa ierindojas augstāk, ja ir vairāk saites uz to. Tai pašā laika Page Rank ņem vērā arī to, cik daudz saišu ir uz vietnēm no kurām saņem saites konkrēta vietne. Šis algoritms ir likts par pamatu pirmajai Google meklētāja versijai. Šī metode izrādījās viegli manipulējama radot viltus vērtības. Tādeļ SEO profesionāļu starpa pastāv saruna par Melnās un Baltās cepure SEO metodēm.
SEO metodes
Kā jau minējām, SEO speciālistu terminoloģijā ir sastopami divu metošu apzīmējumi. Šaja sadaļā centīsimies īsi un kodolīgi aprakstīt abs šīs SEO metodes, vienlaicīgi sniedzot arī reālus piemērus. Un tā:
Melnās cepures SEO
Melnās cepures SEO ir metožu kopums, kurš no laika gala ir bijis vērsts uz Google algoritmu apiešanu. Tādēļ, katrs jaunais Google algoritmu atjauninājums ir bijis vērsts biezi vien tiesu uz to, lai ierobežotu Melnās cepures SEO metodes. Piemēram, jau minējām, ka Page Rank algoritms ņem vērā uz vietni adresēto saišu daudzumu. Lai apietu šī algoritma matimātisko funkciju atlika vien nopirkt kādu daudzumu saišu no citiem resursiem uz konkrēto vietni. Rezultāta, mājaslapa bez apmeklējuma un vērtības varēja nonākt SERP TOP saraktos. Tika radīti arī veseli saišu fermu servisi, kur varēja nopirkt šādu pakalpojumu. Arī manipulācija ar atslēgvārdu blīvumu noveda pie bezsakara teksta majaslapu iekslapās, kas nesniedza nekādu vērtību lietotājam, bet apgāja algoritmu. Sākot ar 2003. gadu, kad iznāca pirmais vērienīgais Google algoritma atjauninājumam Florida, Google inženieri ir aktīvi cīnījusies ar Melnās cepures SEO metodēm. No 2013. Līdz 2016. Gadam iznākušie algoritmi Panda un Panda praktiski pielika punktu šīm aktivitātēm. Kopš 2016. gada Pingvīns 4.0 vairs neņem vērā to saišu masu, kas ir veidota no saišu fermām. Algoritms Panda kopš 2013. gada ietekmē tās saites, kurās notiek ļaunprātīga atslēgvārdu pārsātināšana. Savukārt, jau 2019. gada nogalē iznākušais algoritms Bert ir mākslīga intelekta algoritms, kurš mēģina izprast satura jēgu teikuma apjomā un atslēgvārdu blīvumam nav būtiskas nozīmes. Līdz ar to, Melnās cepures SEO ir bezjēdzīga nodarbe.
Baltās cepures SEO
Baltās cepures SEO ir vienīgā pareizā izvēle. Tas nozīmē to, ka ir jārūpējas par savu vietņu lietotāju un jāsniedz viņam maksimāli augstāka vērtība. To novērtē arī Google algoritms un tādā veidā palielina domēna vērtību (Domen Rank – DR). Patiesība, ASV un Rietumeiropas informatīvajā telpā šī pāreja SEO vērtību joma notika jau sen. Problēmas ir vērojamas lielākoties Austrumeiropas un Postpadomju telpā. Piemēram, runājot par atpakaļsaitēm, ASV un Rietumu SEO speciālisti runā par Link Building (saišu būvēšanu), bet krievvalodīgajā telpā joprojām notiek saruna par saišu pirkšanu. Savukārt, ja mēs papētām latviski runājošo informatīvo telpu, tad par saišu vērtību runā tikai retais, kas liecina par SEO tirgus attīstības zemo līmeni. Kas tad ir Baltās cepures SEO metodes? Tas nozīmē to, ka teksti tiek rakstīti ar domu par lietotāju, tiek uzturēta augsta mājaslapas “veselība” tehniskajā līmenī, Mājaslapa tiek aprīkota ar nepieciešamajiem rīkiem un tagiem, kas veicina Google algoritmu augstāku vērtību, jo tas palīdz lietotājam. Būtībā, šodienas Google algoritmu centrā ir lietotāja iegūtā vērtība. Ja vietne to spēj nodrošināt, tad arī Google algoritmi to novērtē.
SEO pakalpojumi
SEO pakalpojumi ir darbību kopums, kas zinot Google algoritmus un to darbību principus veicina vietnes ierakstu augšupeju SERP. Šinī gadījumā mēs atgādinām, ka vienīgā pareizā metode ir Baltās cepures SEO. Pretējā gaijumā, agri vai vēlu, nāks kāds algoritma atjauninājums. kurš pazeminās vietnes rangu un iznīcinās visu ieguldīto darbu un līdzekļus. Lasiet tālāk un uzzināsiet par to, kādi ir iespējamie SEO pakalpojumi.
SEO audits
SEO audits ir pakalpojums ar kuru ir jāsāk ir ikviens SEO process. Audita atskaite sniedz atbildes uz jautājumiem par esošajām problēmām un kļūdu pārskatu, balstoties uz kuru tālāk iespējams izstrādāt SEO stratēģiju un plānu. Šinī gadījumā mēs runājam par pilno SEO auditu. Tādu ir jāveic ne biežāk kā vienu reizi gada. Šis audits ietver piecus mazāka apjoma audita veidus:
- Lokācijas audits – audita rezultāta tiek novērtēta paradīšanās meklētājā un citos produktos, kad tiek veikti pieprasījumi saistībā ar ģeogrāfiskajiem pieprasījumiem. Šī optimizācija īpaši ir svarīga reālām tirdzniecības un ēdināšanas vietām.
- Tehniskais audits – tā rezultātā tiek identificēts mājaslapas tehniskās “veselības stāvoklis”. Ar vietni saistīto saišu problēmas, tagu un citu instrumentu stāvokļa audits. Tas viss attiecas tieši uz tehnisko auditu. Šo veic vismaz reizi kvartālā.
- Iekšējais audits – iekšējais audits ir vērsts uz satura un tā pielāgojuma auditēšanu. Satura dublikāti, virsrakstu un apakšvirsrakstu formatēšana, attēlu pielāgošana, tas ir segments, kas attiecas uz iekšējo SEO auditu. Šī audita veida intensitāte atkarīga no vietnes satura ģenerēšanas intensitātes. Ja notiek blīva satura ražošana un izvietošana, tad satura audits var tikt veikts pat ik mēnesi, bet ja nē, tad tas var notikt pat vienu reizi gadā.
- Ārējais audits – tā galvenais uzdevums ir sniegt priekšstatu par ārējo saišu stāvokli un tīklojumu. Ņemot vēra to, ka tām ir būtiska nozīme DR veidošanā, tad šī audita regularitāte var būt no viena mēneša līdz trim.
- Lietojamības audits – SEO audits, kura laika tiek identificētas lapas strukturālās uzbūves nianses, lapu izvietojuma dziļums, vietnes iekšējā pārdošanas piltuve un citas lietas, kas attiecas tieši uz lietotāja uzvedību un var sniegt būtisku informāciju reklāmguvumu līmeņa optimizācijai, ir attiecināms uz lietojamības auditu. To veic ne biežāk kā vienu reizi gada.
SEO saturs
Viens no Google dibinātājiem Sergejs Brins tāda mēroga meklētājprogrammas kā Google ir definējis kā “Liela mēroga hipertekstuālas tīmekļa meklētājprogrammas”. Šāds definējums skaidro to, ka tas ne tikai atšķiras no mājaslapu iekšējām meklēšanas sistēmām ar apjomu, bet arī to kādēļ tieši teksts ir tas, kas vislabāk ranžējas. Laikam ejot meklētājprogrammas sāk iekļaut meklēšanas rezultātos attēlus un video, bet teksts tik un tā paliek galvenais aranžējamais saturs. SEO saturs noteikti ir viens no būtiskākajiem pakalpojuma veidiem, jo veicina attīstību un nodrosina apmeklējuma pieaugumu. Šāda satura ražošana sākas ar esošās situācijas izpēti un analīzi, lai radītu saturu, kurš nekonkurētu ar mājaslapā esošo, radot kanibalizaciju. Viena no galvenajām īpašībām šādam saturam ir prasme to optimizēt. SEO saturs var būt:
- SEO teksti
- Fotogrāfijas
- Video
- Animācijas
- Grafiskie attēli un infografikas
Par vērtīgu saturu uzskata arī tādu, kam piemīt spēļošanas īpašības. Piemēram, dažādi aprēķinu kalkulatori, produktu šķirošanas un atlases iespējas utt.. Respektīvi tas, kas nodrošina interaktivitāti.
Tehniskais un iekšējais SEO
Tehniskais un iekšējais SEO ir tie pakalpojumi, kas klasiski tiek uztverti kā SEO pakalpojumi. Tā ir mājaslapas sakārtošana atbilstoši Google algoritmu prasībām. Šie pakalpojumi ietver sevī mājaslapas tehnisko risinājumu uzlabošanu, esošā satura pielāgošanu utt..
Atpakaļsaišu būvēšanā
Atpakaļsaišu (Backlinks) būvēšana ir ārējā SEO pakalpojums, kas ir atsevišķs pakalpojums no citiem un arī atšķirīgs no citiem. Ja SEO saturs, tehniskais un iekšējais SEO ir tādi kā mājasdarbi, tad ārējais SEO ir tas, kas reāli virza mājaslapu SERP. Būtībā, pat pati labākā mājaslapa, ar interesantāko saturu un vērtīgāko pakalpojumu bez ārējā SEO nevirzīsies uz SERP TOP sarakstu. Tieši šis darbs ir tas, kas jāveic regulāri un dēļ tā, ka tas jāveic regulāri, tas tiek īstenots abonēšanas veidā. Arī tādi jēdzieni kā SEO Stratēģija nāk no atpakaļsaišu būvēšanas metodēm.
Kā veidojas SEO cena?
Ņemot vēra to, ka SEO pakalpojumi nav no lētākajiem pakalpojumiem, nereti saņemam jautājumus par to, kāpēc tik dārgi? Šī raksta ietvarā mēģināsim atbildēt uz jautājumu, ka veidojas SEO cena. Ja jūs šobrīd neesat SEO specialists, bet vēlaties par tādu kļūt, ļauj uzlabotu savas mājaslapas savas mājaslapas reputāciju un palielinātu organisko plūsmu, tad ņemiet vēra, ka nav neviena formāla mācību iestāde, kura jūs varētu izmācīties par SEO speciālistu. Jums nāksies veltīt laiku lasot daudz un dažādus blogus, skatīties daudz stundas video, veikt praktiskos eksperimentus, pirms sāksies atšķirt “pelavas no graudiem”. Viena problēmām ir tā, ka informācija strauji noveco. Google gada veic teju 1000 mazos algoritmu atjauninājumus un 3-5 tādus, ko dēvē par pamata atjauninājumiem un kuri būtiski ietekmē ranžēšanas procesu. Līdz ar to, bieži tās metodes, kas bija aktuālas pagātnē, šobrīd nav vairs iedarbīgas. Atkarībā no kognitīvās kapacitātes, jūs pēc 3 līdz 6 mēnešu intensīva darba varētu kļūt par SEO speciālistu. Lai pilnvērtīgi veiktu savu darbu, jums būs nepieciešami daži profesionālī SEO rīki. Piemēram Ahrefs vai SEMRush. Tas nozīme, ka nāksies šķirties mēnesī vēl no kādiem 17 līdz 190 EUR, jo mazākas pakalpojumu komplektācijas nesniedz vēlamo pārskatu.
Ar to nebūs gana, jo neskatoties uz to, ka šie rīki ir paši svarīgākie, tie nav ideāli un nāksies papildus izmantot kādu atslēgvārdu pozīciju monitoringa rīku, piemēram, Accuranker par kuru samaksāsiet vel vismaz 80 EUR mēnesī. Veltīsiet laiku lai iepazītu šo rīku iespējas un darbības principus.. Kamēr jūs apguvāt zināšanas, Google ir izlaidis vienu vai divus pamata atjauninājumus un pirms ķerties pie darba, jums nākas vēl procesā analizēt, kā izmaiņas ietekmē jūsu veicamo darbu. Rezultātā, no 3 līdz 6 mēnešu laika, jūs nesat strādājuši savu pamatdarbu, esat iztērējuši vismaz 750 EUR SEO rīkos, bet rezultāta vel nav. Domājams, ka pēc šāda diskursa SEO cena vairs nešķiet tik nepamatota, bet varbūt arī maldamies. Tomēr, mūsuprāt, noteikti lētāk ikvienam biznesam ir algot speciālistu ar daudzu gadu pieredzi, darot to periodiski vai nelielu abonēšanas darbu veidā, nekā veikt tik būtiskus resursu ieguldījumus.
Vai obligāti nepieciešama SEO aģentūra?
Atbildot uz jautājumu, vai nepieciešama SEO aģentūra mājaslapas sakārtošanai, droši varam atbildēt – nē, nav! Mūsu izklāsts par to kā veidojas SEO cena ir vērsta tikai uz to, ka ja gadijumā nedomājat kļūt par SEO pakalpojumu sniedzēju, labāk pašam to nedarīt, bet, ja jūsu uzņēmumā darbojas mārketinga speciālists ar SEO iemaņām, tad to droši var viņam uzticēt. Ja vien viņam ir laiks šim darbam un nav jārūpējas par uzņēmuma citām mārketinga aktivitātēm sociālajos tīklos, komunikācijā ar medijiem, aprakstu un katalogu gatavošanā produktiem utt.. No otras puses, ja jums ir mārketinga speciālists, tas nenozīmē, ka viņam ir iemaņas SEO. Šis pakalpojumu veids ir kaut kas savienojošs digitālo mārketingu ar mājaslapu veidošanu un programmēšanu. Tieši tādēļ, ne vienmēr SEO pakalpojumi ir atrodami mārketinga aģentūrās un ne vienmēr tos sniedz mājaslapu veidotāji. Rēķinaties arī ar to, ka lai jūsu marketinga speciālists varētu pilnvērtīgi veikt mājaslapas SEO, jums būs jāinvestē arī SEO rīkos vismaz 250 EUR mēnesī. Līdz ar to, varat spriest paši par to vai SEO aģentūra ir nepieciešama. Iespējams par 250 EUR mēnesī varat vienoties par jau padarītu noteiktu darbu apjomu ar SEO aģentūru?
Vai SEO Latvijā atšķiras no citām valstīm?
Tas ir savādi, bet jā, SEO Latvijā pašlaik ir atšķirīgs no pārējās pasaules. Sāksim ar to, ka SERP pozīciju skaits ir vienāds ASV, Vācijā un Latvijā, bet vienas un tās pašas nozares uzņēmumu skaits nebūt nav vienāds. Līdz ar to konkurences līmenis par TOP pozīcijām ir mazāks. Latviešu valoda nav starp populārākajām valodām pasaulē, tādēļ arī tie Google algoritmi, kuri atbild par satura analīzi līdz pat gramatikai, šeit nestrādā, bet ietekmē tikai svešvalodās radītā satura sadaļas. Arī atjauninājumi Latviju sasniedz ar divu līdz triju nedēļu aizkavēšanos pēc pamata atjauninājumu ieviešanas. Tas dod iespēju iepazīties ar reālo ietekmi uz citu valstu mājaslapu rēķina. Visbeidzot, kā jau mēģinājām skaidrot, tad SEO Latvijā nav vel attīstījies tā, kā citi digitālā mārketinga veidi, līdz ar to vēl daudzās nozaru nišās var pabīdīt konkurentus un ieņemt TOP pozīcijas.
Kopsavilkums
Ceram, ka esam jums snieguši noderīgu saturu un pašu pilnīgāko skaidrojumu par to, kas ir SEO. Ceram, ka tagad jums ir priekšstats, kas slēpjas aiz SEO veidiem un metodēm, ka arī to, cik patiesībā apjomīgs un sarežģīts ir SEO speciālista darbs. Iespējams, ka jūs ieinteresēja tēma par Google algoritmiem, mēs esam iecerējuši nākotnē izveidot kādu apkopojumu tiem latviešu valoda un publicēt mājaslapā. Sekojiet jaunumiem. Mums ir svarīgi sniegt jums noderīgu saturu, tādēļ droši rakstiet komentāros par tēmām, kas varētu interesēt nākotnē. Ja uzskatāt, ka šis teksts bija noderīgs jums un var būt vērtīgs arī citiem, padalieties ar to. Savukārt, ja netiekat galā ar SEO, labprāt jums palīdzēsim ar konsultācijām un draudzīgu plecu. Jums atliek vien sazināties ar mums!