Blog Details

  • Home
  • Backlinks jeb atpakaļsaites. #3 Kā sagatavot SEO draudzīgu saturu?
Atpakaļssaites un Backlinks - aģentūra ZĪle

Backlinks jeb atpakaļsaites. #3 Kā sagatavot SEO draudzīgu saturu?

Backlinks jeb atpakaļsaites ir viens no svarīgākajiem mājaslapas optimizācijas parametriem. Veiksmīga un, pats svarīgākais – pareiza atpakaļsaišu izvietošana nodrošina ausgstākas pozīcijas mājaslapas eksponēšanā, atsaucoties uz noteiktiem atslēgas vārdiem. Šajā rakstā nedaudz pacelsim priekškaru tam, kas tad īsti ir backlinks un kādēļ tas saistās ar SEO draudzīgu saturu.

 

Ja vēl nejūtaties droši tajā, ko nozīmē SEO vai vēlaties vairāk uzzināt par SEO draudzīgu saturu, izlasiet šos rakstus:

Savukārt, ja jums tas viss ir labi zināms, tad, turpinot rubriku “Kā sagatavot SEO draudzīgu saturu”, piedāvājam uzzināt vairāk par backlink jeb, latviski sakot, atpakaļsaitēm.

Mājaslpas izstrāde un atpakaļsaites - Aģentūra ZĪle

Saišu klasifikācija saskaņā ar optimizācijas terminoloģiju

Mājaslapas optimizācijā tiek izmantoti vairāki saišu definējumi. Mēs apskatīsim trīs no tiem:

  1. Iekšējās saites
  2. Ārējās saites
  3. Atpakaļsaites

Aplūkosim katru no šīm atsevišķi, lai gūtu precīzāku priekšstatu, kas ir kas.

Iekšējās saites

Iekšējās saites ir tās, kuras sasaista mājaslapas iekšējo struktūru. Tās nodrošina pāreju no vienas iekšlapas uz otru un piedalās mājaslapas arhitektūrā. Tieši tādēļ tās dēvē par iekšējām saitēm. Ja pastāv kāda no vietnes iekšlapām, kura nav saistīta ne ar vienu citu iekšlapu, tādu sauc par bāreņlapu (Orfan page), kas ir nevēlama situācija no mājaslapas optimizācijas viedokļa.

Ārējās saites

Ārējās saites ir ārkārtīgi svarīgas, jo norāda uz kādu citu vietni. Mājaslapu administratoriem ir rūpīgi jāpievērš uzmanība tam, uz kurieni tiek veidotas ārējās saites un jāseko līdzi to stāvoklim. Tas ir nepieciešams tādēļ, ka tās zināmā mērā darbojas līdzīgi kā atsauce pētniecībā. Ja jūs izvietojat saiti uz vērtīgu, autoritatīvu mājaslapas resursu, jo ir labāk. Ja jūsu mājaslapa atsaucas uz mazvērtīgiem resursiem, jo arī jūsu saturs Google algoritmu vērtējumā ir neuzticamāks. Ir svarīgi sekot līdzi šo saišu stāvoklim arī tādēļ, ka laiku pa laikam saites, uz kurām tiek veikta norāde, pārstāj eksistēt, un veidojas tā sauktās salauztās saites, kas arī ir slikts signāls par jūsu vietni.

Atpakaļsaites

Atpakaļsaites būtībā ir citu vietņu ārējās saites uz jūsu domēnu. Tieši tā pat kā tas, uz ko jūs atsaucaties, ir svarīgi arī tas, kas atsaucas uz jums. Tieši ar šādu matemātiku tika būvēta pirmā vietņu vērtēšana, kuru izstrādāja viens no Google dibinātājiem Larijs Peidžs un saucas Page Rank. Pats Google šobrīd ir aizvēris publiskai piekļuvei domēna vērtēšanas rīku, bet joprojām tas piedalās vietņu vērtēšanā. Tādēļ ir maldīgi domāt, ka šim rādītājam nav nozīmes.

Ārējais SEO un atpakaļsaites

Ārējais SEO dalās divās daļās – lokālais SEO un atpakaļsaites. Līdz ar to mēs droši varam teikt, ka atpakaļsaišu izvietošana ir ļoti, ļoti svarīga. SEO speciālisti parasti veido veselu stratēģiju tam, kā tiks vai tiek izvietotas atpakaļsaites jeb backlink. To sauc par ārējo saišu stratēģiju. Tas ir svarīgi tādēļ, ka pareiza stratēģija palīdz vietni virzīt uz noteiktiem atslēgvārdiem, bet nepareiza – tikai audzē domēna reputācijas vērtību jeb domēna ranku. Pareizai stratēģijai būtu jāuzrāda vienmērīga domēna ranka un atslēgvārdu pozīciju uzlabošanās, kā rezultātā arī ir jāpalielinās apmeklējumam mājaslapā.

Kā veido atpakaļsaišu stratēģiju

Lai izveidotu atpakaļsaišu stratēģiju, ir nepieciešams veidot salīdzinājumu ar galvenajiem konkurentiem. Izanalizējot saišu veidošanos intervālu un veidu, ir jāimitē līdzvērtīgu plūsmu, lai Google algoritms neuztvertu šo procesu kā mākslīgi veicinātu. Paralēli jāanalizē atslēgvārdi un to pozīcijas un, veicot atpakaļsaišu izvietošanu, jārealizē virzīšana. Šeit ir vērts atzīmēt, ka paralēli ārējam SEO ir nepieciešams auditēt iekšējo optimizāciju un jāpielāgo vietnes saturs labai SEO praksei, jo SEO darbojas kompleksi, nevis tikai no vienas puses.

Piemērs ar augstu domēna ranku un mazu apmeklējumu

Izvēlējāmies salīdzināt divus uzņēmumus, kuri izstrādā mājaslapas. Pirmajam ir augstāks domēna ranks, bet organiskā plūsma (traffic) mazāka.

Dati no Ahrefs 2022/03/11.

Dati no Ahrefs 2022/03/11.

Piemērs ar mazāku domēna ranku un augstāku apmeklējumu

Savukārt, otram uzņēmumam ir mazāks domēna ranks, salīdzinot ar iepriekšējo piemēru, bet organiskā plūsma vairāk kā 4x lielāka.

Dati no Ahrefs 2022/03/11.

Dati no Ahrefs 2022/03/11.

Šāds datu stāvoklis apliecina, ka pirmajā gadījumā ir veicināta tikai domēna ranka palielināšanās, bet otrā – veidota pareiza atpakaļsaišu stratēģija, kas veicina augstākas pozīcijas meklētājā.

Satura veidošana ar backlink

Lai izvietotu bakclink, ir jāveido noteikts saturs, kurā tiek integrētas atpakaļsaites. Tieši tādēļ atpakaļsaišu izvietošana cieši saistās ar satura veidošanu, un ir pat radies stereotips, ka SEO ir satura mārketings. Vēlamies uzsvērt, ka tas tā gluži nav, kaut arī tiešām ir jārada saturs. Ir arī svarīgi tas, cik kvalitatīvs ir saturs, kuru radāt, lai iegūtu atpakaļsaites. Tādēļ pievērsiet uzmanību šim faktoram. No otras puses, šis saturs kaut kur jāizvieto, un šeit atkal ir vesela stratēģija, kā panākt satura izvietojumu.

Donordomēnu nozīme backlink izvietošanā

Pamazām tuvojoties nobeigumam, mums ir jāapskata tas, kā iespējams panākt maksimālu vērtību, izvietojot atpakaļsaites. Mēs jau minējām, aprakstot saites, ka ir liela nozīme domēna vērtībai jeb domēna rankam. Lai noteiktu domēnu vērtību, ir jāizmanto profesionāli SEO rīki. Tādu ir pietiekoši daudz, bet atzītāko tops ir sekojošs:

  1. SEM Rush
  2. Ahrefs
  3. MOZ
  4. SERP Stat

Ar šo rīku palīdzību ir iespējams noteikt domēnu ranku. Ņemot vērā to, ka katram rīkam ir sava unikālā algoritmu vērtību sistēma, šie domēna ranki atšķiras. Tādēļ to savstarpējā izvērtēšana jāveic ar vienu instrumentu. Jebkurā gadījumā, to parametri darbojas līdzīgi – jo šis ranks ir augstāks, jo atpakaļsaites no tā ir vērtīgākas. Mēs savā darbā izmantojam Ahrefs.

Satura izvietošana trešās puses resursos

Satura izvietošana trešās puses resursos var būt par maksu vai bez maksas. Kā parasti, lai iegūtu augstāku vērtību, būs tomēr jāsamaksā. Tieši tas lauž mītu, ka SEO ir bezmaksas, jo, pat ja jūs paši esat apguvuši SEO noslēpumus, jums būs nepieciešami resursi, kuros izvietot atpakaļsaites, bet tas noteikti jums izmaksās noteiktu naudas summu. Šeit esam apkopojuši nelielu tabuliņu ar dažiem resursiem, kuros iespējams izvietot saturu par maksu.

Domēnu tabula

Mājaslapas nosaukumsNozareAhrefs DRNosacījumiReklāmraksta cena
www.diena.lvZiņu portāls70 100 – 426€
www.nra.lvZiņu portāls65 €350.00
www.santa.lvZiņu portāls475 saites, teksts līdz 3000 zīmēm€120.00
www.travelnews.lvZiņu portāls/tūrisms41 €110.00
www.zz.lvZiņu portāls393 saites, teksts līdz 3000 zīmēm25-50€
www.bauskasdzive.lvZiņu portāls353 saites, teksts līdz 3000 zīmēm25-50€
www.ziemellatvija.lvZiņu portāls353 saites, teksts līdz 3000 zīmēm25-50€
www.csv.lvZiņu portāls34 €30.00
www.rekurzeme.lvZiņu portāls323 saites, teksts līdz 3000 zīmēm25-50€
www.agentura-zile.lvUzņēmuma mājaslapa34 €30.00
www.staburags.lvZiņu portāls313 saites, teksts līdz 3000 zīmēm25-50€
www.radio1.lvZiņu portāls31 €50.00
www.dzirkstele.lvZiņu portāls31 25-50€
www.aluksniesiem.lvZiņu portāls30 25-50€
www.viglat.lvZiņu portāls25 €30.00
www.php-fusion.lvZiņu portāls23 €30.00
www.imperium.lvZiņu portāls20 €30.00

Kā izvērtēt resursa vērtību?

Esam jau minējuši par domēna ranku, kas parāda potenciālo atpakaļsaišu vērtību. Tomēr tas nav vienīgais, kā būtu jāizvērtē donordomēna vērtība, jo, kā jau minējām, satura izvietošana maksā naudu. Līdz ar to ir aritmētiski jāaprēķina elementāra ieguvuma atiecība pret ieguldīto naudu. Pats svarīgākais jautājums, kas ir jānoskaidro, par ko jūs maksājat? 

“Piemēram, ir virkne informatīvo portālu/katalogu, kuri piedāvā nodrošināt atpakaļsaites, bet to uzturēšana jāapmaksā nevis vienu reizi, bet katru gadu abonēšanas veidā. Šādas atpakaļsaites profesionāli SEO speciālisti neveido, jo, no vienas puses - nav iespējams regulāri audzēt domēna vērtību, bet no otras, ir indikācijas, ka Google šādus resursus pielīdzina saišu fermām.”

Piemērs ar jaunu mājaslapu un vairāku informatīvo portālu atpakaļsaitēm

Šajā piemērā redzam, ka ir 12 donordomēni, kas veido 3,04 tūkstošus atpakaļsaišu. Lielākoties šie donordomēni ir saistīti ar noteikta pakalpojumu sniedzēja informatīvo portālu darbību. Tajā pašā laikā – domēna ranks ir tikai 0,6, kas ir ļoti zems rādītājs.

Dati no Ahrefs 2022/03/11.

Piemērs ar jaunu mājaslapu un divu mūsu domēnu atpakaļsaitēm

Aplūkojot nākamo attēlu, redzam, ka šim domēnam ir tikai divu domēnu atpakaļsaites, kas kopumā sastāda 198 atpakaļsaites. Tomēr ši domēna ranks ir 2.

Dati no Ahrefs 2022/03/11.

Šo abu piemēru salīdzinājums uzskatāmi parāda, ka kvalitatīvas atpakaļsaites nav mīts, bet realitāte. Aicinām neizmantot maksas informatīvo portālu piedāvājumus, jo to SEO vērtība ir ļoti zema un neadekvāti dārga. Tādēļ sazinieties ar savu SEO speciālistu par to, kā izveidot vērtīgākas atpakaļsaites. Tostarp piedāvājam izmantot mūsu resursus.

Saišu fermas

Ir liela starpība starp tām atpakaļsaitēm, kuras tiek veidotas kā viesu saturs trešās puses domēnos, un tām, kas tiek viedotas saišu fermu veidā. Saišu fermas ir reāls termins SEO jomā, ar kuru apzīmē manuāli, bet biežāk automātiski ģenerētu saišu apjomu, kas tiek virzīts uz kādu domēnu. Šāda prakse ir pretrunā ar Google direktīvām un tiek uzskatīta par ļaunprātīgu. Tā bija izplatīta šī gadsimta pirmajā desmitgadē, bet, kopš tika uzstādīts Google algoritms Pingvīns, par šādu metodes izmantošanu domēns varēja tikt izslēgts no meklētāja. Savukārt, lai šo situāciju neizmantotu ļaunprātīgi, kopš Pingvīna 4.0 atjauninājuma 2016. gadā, Google algoritms neņem vērā šādu saišu fermu atpakaļsaites. Rezultātā tam vienkārši nav jēgas, bet ir izmesta nauda par pakalpojumu.

Piemērs ar saišu fermu izmantošanu

Aplūkosim kāda uzņēmuma mājaslapas datus SEO rīkā Ahrefs. Tajā redzams, ka donordomēnu skaits ir ievērojams – 65. Tajā pašā laikā, DR ir tikai 0,9. Šāda situācija ir ļoti raksturīga gadījumos, kad tiek izmantotas saišu fermas.

Saišu fermas ietekme us vietnes SEO - aģentūra Zīle

Pierādījums tam, ka tā ir tieši saišu fermu probēma

Lai gūtu tiešu pierādījumu tam, ka zemais DR proporcionāli lielajam donordomēnu skaitam ir saišu fermu problēma, apskatīsim to struktūru. Zemāk pievienotajā saitē ir redzams ekrānšāviņš no Ahrefs, kurā labi redzams milzīgs skaits ļoti līdzīgu domēnu. Aplūkojot katru no tiem atklājam, ka tās ir saišu fermas.

Saišu fermu saraksts no aplūkotā piemēra - aģentūra Zīle

Ir vērts atzīmēt, ka saišu fermas nav bezmaksas pakalpojums. Līdz ar to tie ir reāli iztērēti naudas līdzekļi. Savukārt mūsu sniegtā anlīze demonstrē to, cik vērtīga ir investēta šī nauda.

Kopsavilkums

Nobeidzot tēmu par backlink jeb, latviski sakot, atpakaļsaitēm, ceram, ka esam vismaz ieskicējuši to nozīmi SEO jautājumā. Esam iepazīstinājuši gan ar pozitīvu, gan negatīvu praksi. Līdz ar to varam sacīt, ka bagātinājām jūsu zināšanas par šo tēmu, un varēsim savstarpēji lietot profesionālo terminoloģiju, nebaidoties no pārpratumiem. Ja uzskatāt, ka šis raksts bija interesants un noderīgs, padalieties ar to savos sociālajos tīklos vai ar draugiem. Savukārt, ja jūs interesē SEO tekstu sagatavošana vai arī SEO stratēģijas izstrāde, esam gatavi sniegt draudzīgu plecu tā īstenošanā. Aicinām arī izmantot mūsu vietnes satura izvietošanā. Sazinieties ar mums, izmantojot e-pastu vai zvanot!

Sazinaties ar mums jau tagad!
raksti@agentura-zile.lv

Arno Marnics

Mārketinga speciālists, seo speciālists, sem speciālists, facebook speciālists, mārketinga stratēģis, fotogrāfs, pedagogs, publicists, vizuālas komunikācijas speciālists.